Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2019: Yeelen Möller

Geschreven door Yeelen Möller op 26-12-2019

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Yeelen Möller terug op 2019.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2019 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Jongste telg Yeelen Möller bijt de spits af.

Auto van het Jaar 2019: Lexus ES

Niet die Tesla, al is het de eerste elektrische wagen die op mijn 'nog enigszins realistisch'-verlanglijstje staat. En ook niet de Supra, nochtans mijn nominatie voor onze AutoWereld-Auto van het Jaar. Nee, mijn persoonlijke favoriet komt uit dezelfde stal, maar haalde de shortlist niet van onze verkiezing. Het is de Lexus ES, een auto waarvan ik het op voorhand vrijwel zeker was dat hij het niet ging halen tegenover de Duitse Drie en dus in de vergetelheid zou belanden. Zoals je ook niemand meer hoorde spreken over voorganger GS. Maar een paar dagen met de Japanse berline later was ik zowaar verliefd. Door zijn luxe, die amper moet onderdoen voor grote broer en luxelimo LS. Door zijn zuinigheid, op het niveau van een kleine stadswagen op benzine. En door zijn design, dat zich onderscheidt van het banale, op een goede manier. En dat voor vele duizenden euro's minder dan je in de Heimat zou kwijtraken. Op zoek naar de perfecte auto voor een roadtrip met vier in alle comfort? Dit is hem.

Ook goed: Mazda 3 (nog zo'n geslaagd Japans totaalpakket voor niet te veel geld), Porsche 718 Cayman GT4 (old school rauwheid in 2019), Mercedes G 350 d (al het speciale van de G-Klasse, zonder echte compromissen)

Beauty van het Jaar 2019: Toyota GR Supra

Er komen nog andere constructeurs aan bod dan Toyota/Lexus, beloofd. De Supra werd al gehypet sinds zijn Hollywooddebut in The Fast and the Furious, en Toyota's jarenlange plaagspel met tal van conceptcars heeft het de A90 enkel maar moeilijker gemaakt. Dat hij uiteindelijk een stuk meer dan enkel een platform deelt met de BMW Z4, is hem niet in dank afgenomen door zowat het hele internet. Maar eens je ermee onderweg bent, merk je daar niets meer van. Opgestoken duimen op de snelweg, mannen en vrouwen die het niet kunnen laten om een kijkje te nemen als hij geparkeerd staat en jongeren die vragen om het geluid eens te laten horen: je bent in de Supra echt met iets speciaals onderweg. En dat heeft hij volledig aan zijn design te danken.

Ook mooi: Lexus LC Convertible (al is de coupé nog iets mooier), Mercedes-Benz EQS (homogeen en gaat bovendien in productie), Bentley EXP 100 GT (futuristisch, stijlvol en helemaal Bentley), 

Lolbroek van het Jaar 2019: Ford Mustang GT Bullitt

Hoe clichématig (en kinderachtig) het ook mag klinken, een atmosferische V8 die de achterwielen aandrijft via een manuele versnellingsbak is nog steeds een recept voor lol. En Ford heeft zijn recept daarvoor al 50 jaar fijngeslepen. De Mustang GT Bullitt is bovendien erg toegankelijk, de 475 paarden worden getemd door erg lange bakverhoudingen. En hij ziet er precies stout genoeg uit.

Ook geestig: Audi R8 V10 Spyder (verrassend eenvoudig te rijden voor een supercar, en die motor), Honda HR-V Sport (geef mij de Civic met die motor!), VW Golf GTI TCR (de perfecte spreidstand), Subaru BRZ (nog steeds de definitie van lolbroek)

Teleurstelling van het Jaar 2019: Volkswagen Golf 8

Als referentie in zijn klasse ging de Golf nooit voor een revolutie gaan qua design, daar ben ik mij bewust van. Over het exterieur klaag ik dus niet, maar dat nummer acht zo'n triestig interieur krijgt, vind ik wel echt jammer van Volkswagen. Niets dan aanraakgevoelige 'knoppen' en schermen, het oogt allemaal wat goedkoop. En dat terwijl de Golf nu een vanafprijs heeft van bijna 30.000 euro, terwijl er op de elektronica na amper iets is veranderd. Nee, doe mij voorlopig nog maar een Golf 7.

Ook jammer: Aiways U5 (de Chinese elektrorevolutie komt pas in 2021, wanneer Europa er al lang klaar voor is); Fiat Tipo Sport (mooi om naar te kijken, triestig om mee te rijden), dat de populaire nieuwe sportievelingen steeds breder en zwaarder worden

De belofte voor 2020: BMW M3/M4

We weten al bijna alles over de nieuwe BMW M3 en M4: hun motor (de S58 uit de X3/X4 M), de verschillende varianten (met of zonder handbak, vierwielaandrijving), en we hebben ook al vermoedens over het design (die giga-grille van de Concept 4). En toch kijkt heel de autowereld uit naar de nieuwe generatie van een van de bekendste scheurijzers op de markt. Hopelijk is het geen aflossing in mineur, zoals bij de Porsche 911. En hopelijk mag ik er een mooie week mee doorbrengen.

Ook om naar uit te kijken: Toyota GR-4 Yaris (de opvolger van de GRMN wordt zowaar nog zotter), Volkswagen ID.3 (kan Europa's huismerk de publieke opinie over EV's keren?), Polestar 2 (de Model 3 van Zweden en al even mijn bureaubladachtergrond)

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten