Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2020: Klaas Janssens

Geschreven door Klaas Janssens op 27-12-2020

Het autojaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Klaas Janssens terug op 2020.

KJ by Dennis Noten

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2020 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Yeelen Möller is het de beurt aan Klaas Janssens. Later volgen Hans Dierckx en Steven Appelmans, daarna mogen ook eindredacteur Piet Andries en hoofdredacteur Alain Devos hun zegje doen over het afgelopen autojaar.

Auto van het Jaar 2020: Audi RS 6 Avant

Retecool. Bliksemsnel. En superhandig. Dan kan er weinig op tegen de RS 6 Avant. Eigenlijk is deze Audi een stuk homogener als dieselende S6 TDI, maar die mist de dikke billen en de nog dikkere V8 van deze RS. Toegegeven, eigenlijk was de RS Q8 nog indrukwekkender. Maar die veel te zware en veel te lelijke SUV krijg ik niet gerijmd met mijn persoonlijke waarden.

Audi RS6 Avant - Klaas Janssens

Ook steengoed: de Land Rover Defender, een geslaagde interpretatie van de onaantastbaar gewaande klassieker. De Ferrari SF90 Stradale, een technologisch meesterwerkje dat de kernwaarden van het Steigerende Paard intact houdt. En de Volkswagen Golf GTI, omdat een hot hatch ook dagelijks bruikbaar mag zijn.

Beauty van het Jaar 2020: Honda E

Ik ben niet zo'n fan van retrodesign. Niet omdat nostalgie geen mooie auto's oplevert, want een Alpine A110 of een Mercedes G-Klasse mogen er zeker zijn. Wel omdat het zo gemakkelijk is. Design hoort te creëren, niet te herkauwen. Daarom vind ik de Mazda MX-30 wel leuk ogen, met slimme knipogen naar het verleden. Maar die is niet mooi genoeg om mee te dingen naar de titel van Beauty van het Jaar 2020.

Voor de Honda E maak ik graag een uitzondering, net omdat die nostalgische designinterpretatie hand in hand gaat met technologische vernieuwing. Het ding rijdt lang niet ver genoeg en je krijgt barstende hoofdpijn van al die schermen, maar als esthetisch concept is de elektrische zakjapanner om van te smullen. 

Honda E

Ook wondermooi: de Ferrari Omologata, een nog mooiere en nog specialere Superfast. De Lucid Air, een elektrische limousine die meer elegantie is zijn flanken heeft dan alle Tesla-creaties samen. En dan waren er nog leuke Volvo's die eigenlijk geen Volvo's meer zijn: de Cyan Racing P1800 Restomod en de Polestar Precet Concept.

Al heb ik het meest genoten van de Porsche Unseen-reeks die een heleboel geheime designprojecten uit de duisternis haalde, met de 904 Living Legend en de 919 Street als persoonlijke favorieten.

Lolbroek van het Jaar 2020: Toyota GR Yaris

Peugeot maakt geen 208 GTI meer, Renault geen Clio RS en Seat geen Cupra Ibiza. Toch is de compacte hot-hatchklasse nog niet dood. De Hyundai i20 N belooft een leuke jongen te worden, maar het is de GR Yaris die 2020 alsnog kleur gaf.

Niet zomaar een snelle Toyota, maar een heus homologatiemodel voor het Wereldkampioenschap Rally. Met een aangepast koetswerk, een drieste driepitter en een ingenieus aandrijfgeheel; dat zoiets vandaag nog kan. Ik ben er drie dagen mee op pad geweest en heb genoten als een klein kind. Die boete die ik een tijdje later in de bus kreeg, neem ik er met de glimlach bij. Het had veel erger kunnen zijn dan die gecorrigeerde 57 waar ik maar 50 km/u mocht.

Toyota GR Yaris - Klaas Janssens

Ook erg lollig: de hernieuwe kennismaking met de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, want wat is me dat een waanzinnig leuke machine. En de BMW M2 CS, een nog leukere variant van de leukste BMW van het moment. Heb me ook bijzonder goed geamuseerd met de SF90 Stradale, maar de plug-inhybriude Ferrari staat reeds bij mijn Auto van het Jaar 2020.

Teleurstelling van het Jaar 2020: BMW iX

Eind vorig jaar maakte ik me reeds druk over de gigantische grille die BMW op zijn modellen begon te introduceren, een vrees die dit jaar bevestigd werd door de neuspartij de 4 Reeks Coupé. Maar het kan nog erger. Bij de elektrische BMW iX is niet de smoel het probleem, maar al de rest. Alsof de designers de Tesla Model X niet alleen technologisch, maar ook esthetisch als voorbeeld genomen hebben. Maar die heeft tenminste vleugeldeuren om de aandacht af te leiden van zijn mollige lijf.

Ook de Volkswagen ID.3 vond ik tegenvallen. Niets mis met het elektrische aandrijfgeheel, maar de vormgeving mist inspiratie, de aankleding kwaliteit en de software reactievermogen. Wellicht omdat ik er veel meer van verwacht had.

BMW iX (2021) - AutoWereld

Ook doodzonde: de nog steeds veel te complexe zoektocht naar een vrije laadpaal, want wat blijft elektrisch rijden een gedoe als je geen thuisinstallatie hebt. Ook aan de manier waarop de overheden het wagenpark proberen te vergroenen, kan ik me enorm ergeren; Vooral omdat ze zo versnipperd, zo betuttelend en zo asociaal zijn.

Dat de WRC-rally in Ieper geschrapt werd door de coronacrisis was ook balen, natuurlijk. En dat niet Stoffel Vandoorne, maar George Russell in de Mercedes van Lewis Hamilton mocht kruipen. Ik gun de Brit zijn zevende titel, maar hoop echt dat er volgend jaar iemand anders F1-kampioen wordt. Dat mag Max zijn, zelfs Vettel of Ricciardo. Maar het liefst een Ferrari-rijder. 

De belofte voor 2021: Porsche 911 GT3

Elke Porsche 911 smaakt als een driesterrenmaaltijd, zelfs de Turbo S Cabriolet die ik eerder dit jaar in toom probeerde houden in barslechte weersomstandigheden. Maar de GT3 blijft iets aparts. En ook de nieuwe generatie belooft een absoluut feest voor de zintuigen te worden. Ik kan niet wachten.

Porsche 911 GT3 (992 - 2021) - AutoWereld

Ook om naar uit te kijken: de straatvariant van de GR Super Sport waarmee Toyota de 24 Uur van Le Mans voor een vierde opeenvolgende keer hoopt te winnen. De Ioniq 5, zoals de productieversie van de Hyundai 45 EV Concept zou gaan heten. De Mercedes EQS, de elektrische S-Klasse die Das Haus weer op de troon zou moeten zetten. En de BMW M3 Touring: als de rest klopt, neem ik die neus er graag bij. Juist jammer dat de break niet met achterwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak te verkrijgen zal zijn.

Lees ook:

Klaas' terugblik op 2011
Klaas' terugblik op 2012
Klaas' terugblik op 2013
Klaas' terugblik op 2014
Klaas' terugblik op 2015
Klaas' terugblik op 2016
Klaas' terugblik op 2017
Klaas' terugblik op 2018
Klaas' terugblik op 2019

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten