Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2020: Steven Appelmans

Geschreven door Steven Appelmans op 29-12-2020

Dit klotejaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Steven Appelmans terug op 2020.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2020 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na collega's Yeelen Möller, Klaas Janssens en Hans Dierckx kijkt nu ook Steven Appelmans terug op dat merkwaardige jaar 2020. 

Auto van het jaar: Land Rover Defender

Ik kan niet anders dan me opnieuw pal achter onze gezamelijke Auto Van Het Jaar zetten. Zo revolutionair is die nieuwe Defender dus. Omdat Land Rover het heeft aangedurfd zijn icoon next level te pushen, niet alleen technisch maar ook esthetisch. Een bijzonder riskante onderneming gezien Defender-puristen radicaler zijn dan om het even welke jihadist.

Of die dan allemaal mee zijn met het nieuwe verhaal zal nog moeten blijken, al kan zelfs de grootste extremist moeilijk ontkennen dat zijn icoon met de omwenteling er niet alleen terreinvaardiger maar ook en vooral comfortabeler is op geworden. Dat maakt dat de Defender in de pikorde is kunnen doorgroeien van utilitaire traktor tot de alles-in-één-Land Rover die alle andere modellen van het merk feitelijk overbodig maakt. Een hebbeding, heet zoiets dan.

Ook zeer welkom: De Mercedes S-Klasse (wegens nog altijd 'uitzonderlijk'), de Honda e (wegens extreem guitig) en de Citroën C4 (wegens de grote stilistische ballen die de middenklasser toont)

Beauty van het jaar: Vision 126

Onlangs nog de boutade geponeerd dat Italianen het simpelweg niet kunnen, lelijke auto's maken. En kijk, die woorden waren nog niet koud of daar kwamen ze in Milaan alweer op de proppen met een rijdend bewijsstuk. De Vision 126 toont hoe een moderne hommage aan de - wat had je gedacht - 126 eruit zou zien. Jammie, als je het mij vraagt. De concept komt uit de computers gerold van de MA-DE Studio, een bedrijf gespecialiseerd in productdesign.

Veel meer dan een spielerei is het niet, want veel zijn ze er niet mee van plan. Noch de designers, noch Fiat trouwens. Tja, ook dat is typisch Italiaans: het goud niet zien, zelfs als het voor je neus ligt te blinken.

Ook schoon om naar te kijken: De Porsche 919 Street (er liggen bij Porsche toch nog wel wat concepten op het schap die om uitwerking smeken), de Maserati MC 20 (gewoon voor zijn velgen verdient die zijn nominatie al) en de Mini Vision Urbanaut (omdat er ook schoonheid kan schuilen in een bus)

Lolbroek van het jaar: Aston Martin Vantage Roadster

De hoofdreden waarom ik me zo fantastisch heb geamuseerd met de dakloze Aston, is omdat hij zonder partikelfilter geleverd kwam (de Roadster was bedoeld voor de VS en daar is die niet verplicht) en daardoor vrijer kon ademen. Lees: het ding blafte harder dan een roedel uitgelaten pitbulls. 

Wat nog maar eens toont hoezeer uitlaatgebulder bijdraagt aan onze automobiele beleving. Iets wat ik haast vergeten was door de opeenvolging aan muisstille EV's die aan de Vantage vooraf gingen. 

Ook bijzonder plezant: Ford Puma ST (allicht omdat ik het allerminst had verwacht), Mercedes V 300 d (geen betere bus om 'Met de vlam in de pijp' door de boxen te laten knallen) en Mazda MX-30 (damn, wat rijdt dat ding goed, zeg!)

Teleurstelling van het jaar: Future is an attitude (nieuwe Audi-slogan)

De toekomst is een houding. Serieus, Audi? Hoe hol kan een slogan zijn? Naast het feit dat het wat goed bekkende woorden zijn in een voorts betekenisloze zin, toont het ook vooral hoe mank het bij Audi - en bij uitbreiding het gros van de constructeurs - vandaag eigenlijk wel loopt. 

Want als de marketing de marsrichting aan mag geven, dan mogen we ons qua toekomstige ontwikkelingen vooral verwachten aan veel 'nuttige' apps, flitsende sfeerverlichting en grave stofjes. Alles dus wat je NIET nodig hebt om tot een degelijke auto te komen. Of hoe de 'voorsprong door techniek' in 'de toekomst' wel eens zeer snel terug zou kunnen ingelopen zijn. Toch met die 'attitude'.

Ook om van te bleiten: De Mazda MX-30 (te main stream, als EV én als Mazda), Volkswagen ID.3 (Too late wil ik nog in het midden laten, maar too little is het zeker) en de teloorgang van het D-segment (niets zo geinig als een grote break)

Belofte van het jaar: BMW M3 Touring

BMW werkt wel vaker in mysterious ways, dus helemaal abnormaal is het niet dat we zolang hebben moeten wachten op een hete M3 break. Of misschien toch, gezien ze in München constant een vinger aan de pols houden in Stuttgart en Ingolstadt. En BMW dus wel gevoeld moet hebben hoe hard een hart wel kan daveren in zo'n station wagon op speed.

Maar goed, beter laat dan nooit. Hebben we meteen het ideale vervoer gevonden voor onze skireis van 2021.

Ook beloftevol: De BMW iX (iets dat zo lelijk is, moet wel goed rijden, toch?), de Mercedes EQV (eindelijk een volwaardige elektrische bus) en de Mercedes EQS (eindelijk een volwaardige elektrische limo)

Lees ook:

Stevens terugblik op 2011
Stevens terugblik op 2012
Stevens terugblik op 2013
Stevens terugblik op 2014
Stevens terugblik op 2015 
Stevens terugblik op 2016
Stevens terugblik op 2017
Stevens terugblik op 2018
Stevens terugblik op 2019

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten