Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2017: Alain Devos

Geschreven door Alain Devos op 30-12-2017

Het autojaar zit er bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redactie op te lijsten. Vandaag blikt hoofdredacteur Alain Devos terug op 2017.

AutoWereld-redactie blikt terug op 2017 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden en ander reportagewerk. Na Steven Appelmans, Piet Andries, Klaas Janssens en Hans Dierckx sluit hoofdredacteur Alain Devos het rijtje af.

Auto van het Jaar 2017: Hyundai i20 WRC

Eentje die je niet kan kopen en die "zelfs" een hoofdredacteur nooit zal kunnen testen. Maar wel de wagen die ik dit jaar het meest heb zien "passeren". Ik was het voordien eigenlijk ook al wel een beetje, maar in 2017 raakte ik helemaal verslaafd aan de rallysport. Voor autowereld.be volgde ik het hele WRC-seizoen en de prestaties van Belgische trots Thierry Neuville in het bijzonder. Af en toe ook ter plekke: Mexico, Sardinië, Spanje én de afsluiter in Australië. Stilletjes en meestal ook luidop dromend van een overwinning van de Hyundai van Thierry. Vier keer lukte dat ook, één keer (in Australië) mocht ik meevieren. De Belg greep wel net naast de titel, maar dat is natuurlijk slechts uitstel (tot volgend jaar).

En dan de "echte" auto's: de schitterende Kia Stinger, de geweldige McLaren 720S, de verrassende Lexus LC 500, de machtige Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en zelfs de heel scherp geprijsde SsangYong Rexton waar ik in de zomer mee door Kazachstan trok. Nergens vind je zoveel kilo's auto voor zo weinig geld. Al doet zo'n SUV, in welk formaat hij ook komt, me verder nog altijd weinig. Geef me dus toch maar de Stinger. En een i20 WRC in miniatuur.

Beauty van het Jaar 2017: Vision Mercedes-Maybach 6

De rode coupé was eigenlijk nog mooier, maar die dateert al van 2016 en mag hier dus niet meer meespelen. In 2017 werd er deze cabrio - pardon: convertible, want toch heel Amerikaans van stijl - van afgeleid, dus die krijgt mijn prijs.

Ook heel mooi: de Kia Proceed en de Mazda Vision Coupé, twee schitterend gelijnde concepts uit (alweer) het oosten. En bij de productiewagens: de Volkswagen Arteon, de Jaguar E-Pace (als het dan toch een SUV moet zijn), de nieuwste Bentley Continental GT en - natuurlijk - alweer de Kia Stinger.

Lolbroek van het Jaar 2017: Honda Civic Type R

Misschien hebben de Hyundai i30N en (meer nog) de nieuwe Alpine A110 (lees zeker de test van collega Hans!) nog meer recht op die "titel", maar aan die sturen kon ik nog niet draaien. Dan maar de Honda. Niet dat dit echt de krachtigste, snelste of plezantste auto van het jaar was, daarvoor zijn er nog altijd de vele echte sportwagens. Maar lol beleef je er zeker wel nog mee.

Ook nog plezant: de Lexus LC 500, de McLaren 570S Spider (mijn favoriete cabrio) en 720S en het meeste AMG-gerief. Behalve als het SUV's zijn, dat vind ik geen goede mix. En bijna vergeten: de nieuwe en nu ook vierwielaangedreven BMW M5, dat is wel een geweldige cocktail.

Teleurstelling van het Jaar 2017: de aanraakschermen

De grootste miskleun qua infotainmentbediening is zonder veel twijfel het touchpad van Lexus (lees ook onze test van de LS 500h). Leve de klassieke toetsen en draaiknoppen, ze worden helaas steeds zeldzamer. Wegens dus vervangen door schermen met meer menu's en submenu's dan het gemiddelde Chinese restaurant. Gebruiksvrienderlijker is het zelden, goedkoper om te produceren misschien wel...

Ook een beetje jammer/spijtig/teleurstellend: Een beetje te veel Land Rovers en Range Rovers, ik kan niet meer volgen. De beslissing om de interessante Opel Ampera-E niet in België te verkopen. En de productieproblemen bij Tesla, waar de droom af en toe wordt ingehaald én voorbijgestoken door de realiteit. 

Belofte voor het Jaar 2018: de eerste overwinning van Stoffel

In 2018 ruilt McLaren de verschrikkelijke Honda-motor in voor de krachtbron van Renault. Die waarmee Verstappen en Ricciardo af en toe toch eens winnen, die waarmee dus ook Stoffel Vandoorne zijn eerste GP zal winnen. Of op zijn minst enkele keren het podium zal halen. Ja toch? En Thierry Neuville wordt in 2018 rallykampioen, maar dat had ik geloof ik al gezegd.

En de auto's om naar uit te kijken? De elektrische Jaguar I-Pace, alleen al voor zijn looks. Benieuwd ook naar hoeveel beter de nieuwe Nissan Leaf zal zijn. En ongeduldig wachtend op een testritje met de voorlopig alleen voor de VS bestemde Tesla Model S. Oeps, dat zijn allemaal 100% elektrische auto's. Maar er komt ongetwijfeld ook weer nog wat nieuw sportgerief van Ferrari en co. En al zeker een nieuwe Suzuki Swift Sport. En ongetwijfeld nog leuker: een nieuwe Renault Mégane R.S.

Lees ook:

Alain's terugblik op 2011

Alain's terugblik op 2012

Alain's terugblik op 2013

Alain's terugblik op 2014

Alain's terugblik op 2015

Alain's terugblik op 2016

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten