Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Hebben de grote autosalons nog een toekomst?

Geschokt door de gezondheidsmaatregelen in verband met Covid-19, geschokt door de digitale revolutie en verzwakt door de elektrische overgang en de verschuiving naar een andere en multimodale mobiliteit, hebben autoshows nog een toekomst?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week vroegen we ze: Hebben de grote autosalons nog een toekomst?

Zoals vele andere "traditionele" of "historische" sectoren bevindt de automobielindustrie zich midden in een revolutie en moet zij ingrijpende veranderingen verwerken en aanzienlijke uitdagingen aangaan. Afgezien van de pandemische context bevindt de automobielindustrie zich midden in een overgang van een bewezen, rijpe en betaalbare technologie - verbrandingsmotoren - naar een andere opgelegde, nieuwe en dure technologie - elektrische en autonome auto's - met alle veranderingen van dien op het gebied van communicatie. Autoshows zijn echter vooral een communicatie-instrument voor fabrikanten. Een showcase voor live demonstraties. In dit opzicht denk ik dat de shows nog steeds een troef in handen hebben omdat een demonstratie "van vlees en bloed" nog lange tijd een grotere impact zal hebben dan een virtuele of digitale presentatie.

Maar de tijd verstrijkt en gewoonten en interesses evolueren. De jongere generaties van vandaag voelen zich minder aangetrokken tot auto's, beweren meer begaan te zijn met het milieu en vragen zoveel om digitale en geconnecteerde technologie dat ze niet meer weten wat ze ermee moeten doen. Het gaat niet meer om het voorwerp zelf, maar om de functionaliteiten die het te bieden heeft. Vanuit dit perspectief is een autoshow niet langer een vanzelfsprekende attractie.

Gelukkig is de auto nog steeds sterk verankerd als voorwerp van vrijheid en passie, en het is misschien dit dat de "pure" autoshows kan redden, op voorwaarde dat de constructeurs die dit type wagens aanbieden, het aandurven om in één of meer van dit soort evenementen te investeren. Voor de andere, meer populaire of verkoopgerichte shows is het een veilige gok dat zij gedwongen zullen worden hun krachten te bundelen met evenementen op het gebied van geconnecteerde en digitale technologie om te overleven. Maar de auto-industrie is vindingrijk en de toekomst kan ons nog verrassen.

De mot zat er al in voor de pandemie, en beterschap lijkt niet in zicht. Kijk naar de IAA, de eerste grote autobeurs in Europa sinds 2 jaar, en voor het eerst in München in de plaats van Frankfurt. De meeste Duitse autobouwers zullen er zijn, maar onder meer Stellantis, Jaguar-Land Rover en Toyota niet, noch Tesla of Ferrari. De VW-groep laat zelfs Skoda en Seat thuis. Het wordt dus een lokale aangelegenheid, net als de vorige editie.

Zo ook waren de jongste salons van Parijs en Detroit, nog niet zo lang geleden nog mondiale aangelegenheden, verpieterd tot regionale beurzen met nog maar weinig wereldwijde nieuwswaarde.

Genève houdt de moed erin, met een nieuwe editie in februari 2022, maar het is nog even afwachten wie daar allemaal aanwezig gaat zijn. Het zou eigenlijk te gek zou als een miljardensector als deze niet één grote Europese beurs per jaar meer georganiseerd krijgt, maar het zou me niet verrassen indien deze fijne traditie niet meer terug komt zoals we het ooit gekend hebben.

Voordat we het over hun toekomst hebben, moeten we ons afvragen wat het doel van een autoshow is. In de eerste plaats om te zien en aan te raken wat we online of op papier al hebben gezien (of nog niet). De verhoudingen, materialen en gevoelens zijn vaak anders dan wat op video, foto of 3D-beeld werd ervaren. Met het voordeel dat je al het laatste op één plek hebt.

Ten tweede is het een plaats voor samenkomsten. Echte ontmoetingen, face to face op de stand of bij een drankje. Iets wat onmogelijk is om te doen via webcams. Daarnaast is het een groot spektakel, soms vermoeiend, met podia, klank- en lichtshows, conferenties, colloquia, debatten, soms demonstraties en een eclectisch publiek. Sommigen zouden de shows liever willen begraven. Maar er is waarschijnlijk geen vermakelijker manier om de evolutie van de auto uit te leggen. En om de wensen van toekomstige kopers, politici en influencers aan te voelen...

Kortom, een forum van individuele mobiliteit, uitvergroot op het altaar van de Aula magna, zou jammer zijn om te zien verdwijnen. Natuurlijk zijn de kosten aanzienlijk. De beurzen trekken ook activisten van alle kanten aan. Maar dergelijke gebeurtenissen vestigen een tijd lang alle aandacht op de auto, vooral in de algemene media. Deze focus is niet noodzakelijk schadelijk en helpt om vooruitgang te boeken en te verbeteren. Dus, ja, de shows moeten doorgaan, met continue aanpassingen om mee te zijn met de tijd.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten