Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2017 / Ferrari Portofino vervangt California T

Verwachte lancering : 01-01-2018

Geschreven door Jean-François Christiaens op 22-08-2017

In Frankfurt wordt de Ferrari California T officieel op pensioen gestuurd. Hij maakt plaats in de catalogus voor de Portofino, een ‘instapmodel’ met een open dak en 600 pk.

We verwachtten nieuws van Ferrari in Frankfurt. Dat wordt nu bevestigd: het merk met het steigerende paardje komt in september naar Duitsland met een nieuw instapmodel in zijn bagage. De California T ruimt dan baan voor een nieuwe generatie die de naam draagt van een klein Italiaans stadje dat erg in trek is bij toeristen: Portofino. Naast de sterk bewerkte holle flanken en de achterlichten die bovenop de vleugels zijn geplaatst, zien we uiterlijk vooral een zeer uitgesproken verwantschap met de andere recente modellen van het merk uit Modena, zoals de GTC4 Lusso, de 488 of de 812 Superfast. In vergelijking met zijn voorganger California T blijft de Portofino even hoog maar wordt hij wel iets langer (+ 2 centimeter) en breder (+ 3 centimeter), zodat de inzittenden op de achterbank van de 2+2 een iets minder Spartaans ruimteaanbod genieten. Aan boord vallen de nieuwe stoelen op, die minder dik zijn, alweer om de ruimte achterin te verbeteren, en het centrale aanraakscherm op het dashboard.

Hard wegklapdak

De Portofino neemt van de California T het kenmerkende harde wegklapdak over. Daarmee kan deze coupé in een paar seconden volledig elektrisch worden getransformeerd tot een cabriolet. Ook het stuur van de Portofino is elektrisch bekrachtigd, zoals in de recente 812 Superfast. Daardoor kon de overbrenging 7 procent directer worden gekozen dan in zijn voorganger. Op motorisch vlak herneemt de Portofino de drukgevoede 3.9-V8 van de California T, maar het vermogen haalt deze keer de symbolische kaap van de 600 pk (760 Nm). Die kracht wordt nog steeds enkel aan de achterwielen doorgegeven via een gerobotiseerde versnellingsbak. In de achteras zit het actieve en elektronisch gestuurde differentieel E-Diff 3. Dankzij die motor en mechanische systemen kan de Portofino optrekken van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden en flirt hij met de 320 km/h.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten