Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2017 / Hyundai Kona: kleine en knappe SUV

Verwachte lancering : 01-12-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-06-2017

Hyundai heeft zijn kleine SUV onthuld voor het B-segment: de Kona. De hoog op de poten staande stadsauto zet fors in op design, zijn motoren hebben heel wat reserves en je kan hem met vierwielaandrijving krijgen.

Hyundai heeft de Kona onthuld. Deze kleine SUV (4,16 m) komt eind 2017 naar ons met een behoorlijk gevarieerd motorenpalet. Zo zit achter zijn opvallende radiatorrooster een 1.0 T-GDI met 120 pk (172 Nm) die specifiek voor Europa bedoeld is, een 2.0 MPI met 149 pk (niet voor Europa) of een 1.6 T-GDI met 177 pk en 265 Nm (met DCT-versnellingsbak met 7 verhoudingen). Op diesel is er een 1.6 met naar keuze 115 of 133 pk (en respectievelijk 260 of 300 Nm aan koppel). De Kona staat op een volledig nieuw platform en is verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. Dankzij een lichte constructie zou hij niet al te veel mogen verbruiken. Met de 1.6 T-GDI kan hij bovendien van 0 naar 100 km/h optrekken in 7,7 seconden.

De stijl

De designers van Hyundai hebben de nieuwkomer een bijzonder uiterlijk gegeven. De kleine SUV gebruikt de recente ‘Cascading Grille’-neus van het merk. De koplampen in twee niveaus met veel led-ondersteuning maken hem onmiddellijk herkenbaar. Hetzelfde geldt achteraan, met het bijzondere ontwerp van de achterlichtblokken en de richtingaanwijzers. Verder biedt het dak in contrastkleur tweekleurige mogelijkheden. Los van deze esthetische zaken verzorgt de SUV voor het B-segment ook zijn actieve veiligheid. Zijn camera’s, sensoren en radars maken dat hij kan uitpakken met een spoorassistent, een automatische noodremfunctie, een dodehoekwaarschuwing, detectie van naderend dwarsverkeer bij achteruitrijden, automatische grootlichten en een vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder.

Aan boord

De Koreaanse ingenieurs hebben hun best gedaan om de chassiselementen zo optimaal mogelijk te plaatsen. Zo hebben ze een te grote middentunnel proberen te vermijden door de overbrengingsarm van de vierwielaandrijving en de uitlaatlijn slimmer te integreren onder de vloer van het passagierscompartiment. Hetzelfde geldt voor de achterwielophanging, die niet al te veel ruimte inneemt, met een torsiestang in de voorwielaangedreven versies en een meerarmige oplossing in de vierwielaandrijvers. Op die manier is de Kona ruim ondanks zijn compacte formaat. De passagiers voorin bedienen een zwevend centraal aanraakscherm. De designers hebben geprobeerd om de uitstraling van het model in het interieur door te trekken via de keuze van de kleur voor de knoppen en de ventilatieroosters van de klimaatregeling. Bovendien is de Kona verkrijgbaar met een head-up display, aangepaste multimediaoplossingen en een inductieve lader voor smartphones.

Hawaï

De naam komt van een streek in Hawaï. Net zoals de andere SUV’s Tucson en Santa Fe wil Hyundai met deze autonaam reizen door de Amerikaanse Staten suggereren. De marketingteams van de constructeur hebben trouwens een speciale reeks “Iron Man” bedacht van de 4.165 millimeter lange auto. Die is 40 millimeter breder (1.800 millimeter), staat op 19-duimvelgen met offroadbanden en heeft extra koetswerkbescherming.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten