Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2015 / Salon van Genève 2015: analyse. SUV's en verbreding bij de premium merken

Geschreven door David Leclercq op 04-03-2015

Het salon van Genève mag gerust als een barometer van de automarkt worden gezien. We leren er veel over de markttrends en de evolutie van de producten.

Elk jaar weer geeft het salon van Genève ons een mooi idee van hoe de automarkt er morgen zal uitzien, of toch in Europa. De barometer voor de Amerikaanse markt is Detroit, die voor China en de groeilanden is Peking of Shanghai. Tijdens de crisisjaren in Europa was het Zwitserse salon een beetje in een soort waakstand teruggeschakeld, maar sinds een jaar of twee zien we een heropleving. Dat is zeker dit jaar zo, met een bombardement van SUV's en bovendien een krachtige diversifiëring in het luxesegment.

SUV's in alle maten

consultancybureau IHS Automotive stelt vast dat de Europese markt steeds meer naar SUV's neigt, een trend die trouwens wereldwijd te zien is. Het aantal nieuwe producten van dit type in het B- en C-segment is niet meer bij te houden, als constructeurs zich al niet aan nog meer gewaagde kruisingen wagen om meerdere segmenten tegelijk te kunnen bestrijken. Deze nieuwe modellen tonen duidelijk een evolutie aan in de smaak van de Europese consumenten, die we trouwens erg eenvoudig kunnen samenvatten: een hogere zitpositie, een meer persoonlijke look en meer veelzijdigheid. Volgens de analisten kennen de SUV's in het B-segment het grootste groeipotentieel, ook bij de meer premiumgerichte merken. Die laatste willen daarom gaan afdalen naar kleinere modellen, zoals Audi, dat in 2016 de compacte SUV Q1 wil lanceren.

Voor alle 28 landen van de Unie wordt voor het B-segment in de komende tien jaar een groei van 12 procent verwacht, van 4,7 miljoen auto's vandaag naar 5,3 miljoen. Maar de SUV's in dit segment zouden nog veel meer aan populariteit gaan winnen, met een verdriedubbeling van hun verkoopscijfers, van 1,1 naar 3,2 miljoen eenheden. Het is voor de constructeurs dus essentieel om op deze trein te springen, temeer omdat de ontwikkelingskosten voor dit soort kleine SUV's voor het B- en C-segment relatief beperkt blijven omdat ze heel wat onderdelen uit klassieke modellen kunnen recycleren, zoals de architectuur of de aandrijfgroepen.

De absolute top

Daarnaast geeft Genève ons ook inzicht in de ontwikkelingsperspectieven van de luxemerken, die ook proberen om hun aanbod te verbreden. Natuurlijk blijven supercars populair en blijven ze in steeds krankzinniger afgeleiden verschijnen. Maar ook hier beginnen de SUV's binnen te sijpelen, zoals blijkt uit de conceptcar in die richting van Aston Martin of een mededeling van Rolls-Royce, terwijl Bentley nog het dichtst van al bij serieproductie staat. De verklaring daarvoor is eenvoudig: zowel het aantal miljonairs als hun persoonlijke vermogen groeit. Als gevolg daarvan zoeken de constructeurs in het luxesegment naar nieuwe kansen en naar mogelijkheden om hun winstmarges op te krikken, want ook zij kunnen vertrekken van bestaande platforms van hun berlines. IHS Automotive verwacht dat de verkoopscijfers van deze erg dure merken op tien jaar tijd zal verdriedubbelen, van 122.000 eenheden in 2010 naar 352.000 stuks in 2020.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten