Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Skoda Enyaq iV: Een concentraat van erfgoed

De eerste elektrische SUV van Skoda, de Enyaq iV, is de vrucht van meer dan een eeuw ervaring met geëlektrificeerde voertuigen. Dat geduldige leerproces is vandaag uitgemond in een totale beheersing van de technologie en een hoog niveau van prestaties, dat komaf maakt met de hardnekkige vooroordelen die nog altijd bestaan rond de elektrische auto.

2021 Skoda Enyaq iV

Een expert in elektrische aandrijftechnologie word je niet van vandaag op morgen; daar gaat een lang leerproces aan vooraf. Meer dan een eeuw in het geval van SKODA: de eerste elektrische auto van het merk dateert al uit 1908. Het ging toen om een hybride, gebouwd in de Praagse ateliers van Vaclav Laurin en Vaclav Klement. Een auto waarvan de 4,5 liter grote benzinemotor een dynamo aandreef, die op zijn beurt de twee elektromotoren – één voor elk achterwiel – van stroom voorzag.

Al in die tijd waren de oprichters van SKODA rotsvast overtuigd van het potentieel van dit type aandrijving. Een overtuiging die een echo zou krijgen in de jaren 30 van vorige eeuw, toen de problematische aanvoer van aardolie SKODA inspireerde om elektrische vrachtwagens te ontwikkelen, met batterijen van 16 of 28 kWh. Die elektrische vrachtwagens dienden om de Pilsner – het befaamde lokale bier – tot bij de cafés en restaurants van Praag te brengen. Een project dat meerdere jaren liep, met succes, en op die manier SKODA bevestigde als visionair, door elektrische voertuigen in te schakelen voor de befaamde ‘last mile’ lang voor die term was uitgevonden.

Vaclac Laurin & Vaclac Klement - Skoda

De verschillende generaties ingenieurs die elkaar opvolgden in de onderzoeksafdeling van Mlada Boleslav, hebben die elektrische expertise voortdurend bijgewerkt en verfijnd, en dat leverde enkele geslaagde ontwerpen op. Denk maar aan de Puck uit 1941, een elektrisch aangedreven speelgoedauto voor kinderen, maar ook aan de compacte Favorit-E en zijn pick-upafgeleide uit 1991, die een topsnelheid van 80 km/u combineerde met een rijbereik van 80 kilometer. Van dit duo werden in totaal 1.100 exemplaren gebouwd, een record voor die tijd.

SKODA heeft zijn ambities voor een volledig gamma van elektrische auto’s trouwens nooit onder stoelen of banken gestoken. In 2011 was er de OCTAVIA Green E Line, in 2017 de conceptcar Vision E – een voorsmaakje van een volledig elektrische SUV. En in 2019 maakten we kennis met de CITIGO iV, een stadsauto die zich opwierp als een van de betaalbaarste elektrische auto’s op de markt. Vandaag heeft dat lange technologische onderzoek een nieuw orgelpunt gekregen, in de vorm van de ENYAQ iV, de eerste elektrische SUV van SKODA, die perfect beantwoordt aan de behoeftes van onze tijd.

Vooroordelen

Het mag duidelijk zijn: de elektrische auto komt niet zomaar uit de lucht vallen, en al zeker niet bij SKODA. Hij is de vrucht van een lange zoektocht naar de best mogelijke technologische keuzes. Maar hoe solide zijn argumenten vandaag de dag ook mogen zijn, toch hangen er nog altijd enkele hardnekkige vooroordelen rond de elektrische auto, zijn mogelijkheden en zijn prestaties. Dat blijkt alvast uit verschillende studies, waaronder die van Listen Research & Intelligence. Dat lijstte een aantal argumenten op die de doorbraak van de elektrische auto in de weg staan: ze zouden te duur zijn en een te klein rijbereik hebben, het opladen zou complex zijn, er zou een fundamenteel tekort aan openbare laadpalen zijn en de laadtijd zou te lang oplopen. Bovendien zouden elektrische voertuigen traag zijn en zou het distributienetwerk in ons land niet klaar zijn voor de elektrische auto. Er wordt zelfs beweerd dat elektrische auto’s meer schadelijk fijnstof uitstoten dan een benzine- of dieseltegenhanger.

Een hele waslijst met op zijn zachtst gezegd verbazingwekkende opwerpingen, die de SKODA ENYAQ iV in één klap van tafel veegt. Een blik op zijn technische steekkaart zegt genoeg. Dat elektrische auto’s te duur zijn? De ENYAQ iV ‘volgooien’ kost 18 tot 24 euro (afhankelijk van de gekozen batterij, berekend met de gemiddelde stroomprijs van 0,25 €/kWh), of 3 tot 4 keer minder dan wat je betaalt om de tank van een gelijkwaardige benzine- of dieselauto te vullen. Bovendien liggen de onderhoudskosten een pak lager dan bij auto’s met een klassieke verbrandingsmotor.

2021 Skoda Enyaq iV

Het te krappe rijbereik? De ENYAQ iV komt op een volle lading tussen 413 en 520 kilometer ver, afhankelijk van de gekozen batterij (62 of 82 kWh). Het complex te beheren laadproces? De ENYAQ iV beschikt over specifieke interfaces – zowel in de auto zelf als mobiel – die 100 procent geconnecteerd zijn en waarmee je in enkele seconden een overzicht krijgt van alle laadpalen in de buurt en hun oplaadsnelheid, zodat je de beste keuze kunt maken.

Dat er te weinig laadpalen in België zijn, hoeft evenmin een probleem te zijn. Dankzij EDI (Electric By D’Ieteren) heeft elke gebruiker recht op een gratis audit van zijn elektrische installatie en kun je voor een zachte prijs een beveiligde en snelle thuislaadoplossing laten installeren. Die hopeloos lange laadtijden? Met de snellaadfunctie van de ENYAQ iV kun je in 35 minuten de batterij weer tot 80 procent vullen. En de kritiek dat elektrische auto’s traag zouden zijn, countert de ENYAQ iV 80 met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,6 seconden, een tijd een kleine GTI waardig. Dat elektrische auto’s meer fijnstof zouden uitstoten tot slot, is onzin: om te beginnen kunnen er al geen roetdeeltjes uit de uitlaat ontsnappen, aangezien er geen verbranding plaatsvindt, en bovendien worden de remblokken veel minder aangesproken, aangezien een elektrische auto in de eerste plaats vertraagt door energierecuperatie.

Vooroordelen de wereld uit helpen is niet makkelijk. Maar geleidelijk aan zal iedereen de werkelijkheid onder ogen moeten zien. De elektrische auto is vandaag de dag uitgerijpt én hij overtuigt. Niet alleen door zijn vanzelfsprekende ecologische voordelen, die nodig zijn om het voortbestaan van onze planeet te verzekeren, maar ook door het plezier dat hij onderweg verschaft – door stevige prestaties neer te zetten in een absolute stilte – en door zijn gebruiksgemak, aangezien hij inzake polyvalentie een klassieke auto niets te benijden heeft. En alle doemdenkerij ten spijt neemt het aantal mensen dat overstapt naar een elektrische auto, nog ieder jaar toe. Met zijn meer dan een eeuw ervaring in de elektrificering van voertuigen weet SKODA dan ook perfect waar het met zijn nieuwe SUV ENYAQ iV naartoe wil: op weg naar de toekomst. Een weg die bij lange na niet zo moeilijk is als sommigen denken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten