Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Audi plant ontslagen en besparingen

Geschreven door Jean-François Christiaens op 31-07-2017

Het is niet overal rustig in de zomer: bij Audi stormt het zelfs, want daar vliegt meer dan de helft van de leden van de directie buiten en wordt fors bespaard om de elektrische omslag te kunnen maken.

Het is moeilijk om Dieselgate achter je te laten als het slechte nieuws maar blijft komen. Na het schandaal rond frauduleuze motorsturingen worden de geruchten steeds sterker dat de Duitse autobouwers onder één hoedje zouden hebben gespeeld om hun eigen regels op te stellen. Bij Audi begint dat alles stilaan door te wegen. De directie en haar voorzitter Rupert Stadler worden zwaar onder vuur genomen door de kaderleden en de personeelsafgevaardigden. Volgens verschillende bronnen zou Matthias Müller, de voorzitter van de directieraad van Volkswagen, 4 van 7 leden van de raad van bestuur hebben gemeld dat hun ontslagbrief op komst is. Het gaat om Axel Strotbeck, financieel directeur, Hubert Waltl, productieverantwoordelijke, Thomas Sigi, personeelsdirecteur en Dietmar Voggenreiter, verkoopsdirecteur.

Focus op elektrisch

Om het blazoen van Audi weer op te poetsen nadat het zo werd bezoedeld door de schandalen rond zijn dieselmotoren zet de Volkswagen-groep volop in op elektrische aandrijving. In de komende jaren zou Audi 5 zuiver elektrische modellen op de markt brengen. Het offensief wordt vanaf volgend jaar geopend met de SUV e-tron, die trouwens in Brussel wordt gebouwd, in de fabriek van Vorst. Maar zo bruusk van strategie veranderen heeft wel een stevig prijskaartje. Verschillende bronnen zeggen dat Audi tegen 2022 liefst 10 miljard euro zou moeten besparen. Dat geld zou worden weggehaald bij de afdeling onderzoek ontwikkeling door bepaalde projecten te staken, maar ook door intenser met Porsche te gaan samenwerken. In de wandelgangen wordt verder gefluisterd dat Audi graag van het motorfietsmerk Ducati af wil, waar het 100 procent van de aandelen van bezit. Maar dat heeft de raad van toezicht van de Volkswagen-groep zo niet begrepen. De woordvoerder van dat orgaan heeft zelfs net gemeld: “de directieraad (van Audi) heeft de raad van toezicht van Vokswagen nog niet op de hoogte gebracht, terwijl die een dergelijke verkoop moet goedkeuren. Daarom raden we alle betrokken partijen aan om hun tijd niet te verdoen, want daar komt niets van in huis”. De sfeer zit er goed in…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten