Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Autoliv investeert in zelfrijdende auto

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-04-2016

De Zweedse toeleverancier Autoliv wil overnames realiseren en partners vinden om zijn positie te versterken in uitrusting voor zelfrijdende auto’s.

Autoliv is meer dan airbags en veiligheidsgordels (goed voor 95 procent van de omzet). Het Zweedse bedrijf levert ook elektronische onderdelen voor rijhulpsystemen. De CEO van het bedrijf, Jan Carlson, verklaarde aan persbureau Bloomberg ‘in gesprek’ te zijn met andere bedrijven die bezig zijn met technologie voor zelfrijdende auto’s. Autoliv is niet alleen alomtegenwoordig in onze auto’s met systemen voor passieve veiligheid, het biedt ook oplossingen voor actieve veiligheid. En die wil het nu versterken.

Toekomst veiligstellen

Het Zweedse bedrijf is al betrokken bij het project Drive Me, waarvoor Volvo in 2017 honderd zelfrijdende auto’s test in Göteborg. Het is ook leverancier voor (onder meer) Mercedes op het vlak van nachtzicht en de automatische remradar van de E-Klasse. Maar Jan Carlson denkt vooruit en wil nog meer inzetten op (semi)autonome rijsystemen. Autoliv wil zijn aanwezigheid versterken door partners te zoeken of bedrijven over te nemen die technologie voor autonoom rijden al beheersen. Vooral dan op het vlak van lidars.

Airbags blijven

Volgens een studie van de Boston Consulting Group rijdt één op de acht verkochte auto’s tegen 2025 met autonome systemen. Vandaar dat het in de ogen van Jan Carlson zo belangrijk is om te investeren in een strategie voor zelfrijdende technologie. Los daarvan blijft Autoliv airbags en veiligheidsgordels produceren. “Op de één of andere manier moeten inzittenden toch nog voor een heel erg lange periode beschermd worden”, klinkt het. Zelfs in een autonome auto is er uiteraard een (weliswaar klein) reëel risico op een ongeval.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten