Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW i: auto’s volgens marktvraag en geen vast gamma meer

Geschreven door David Leclercq op 18-01-2018

BMW i blijft elektrische auto’s bouwen, maar het zou kunnen dat de i3 en de i8 niet worden vervangen, of toch niet in hun huidige vorm.

BMW’s elektrische dochtermerk i blijft uiteraard bestaan, maar het zou kunnen dat zijn huidige modellen i3 en i8 geen opvolgers krijgen, of toch niet in hun huidige vorm.

Eerst X3

i heeft grote projecten op stapel staan voor de komende jaren, want het moet de 11 volledig elektrische modellen gaan maken die BMW tegen 2025 heeft beloofd. Zo komt er in 2020 een elektrische iX3, die later het gezelschap krijgt van 9 andere modellen, waar BMW trouwens al de namen van heeft laten registreren. Een daarvan wordt de i4, die een afgeleide zou zijn van de toekomstige 4-Reeks GT.

Geen klassiek gamma

Het i-gamma zal niet op de traditionele manier evolueren. Het zal namelijk niet elk model eindeloos blijven vernieuwen zoals vandaag het geval is met traditionele merkgamma’s (3-Reeks enzovoort). De bedoeling is om meer individueel afgestelde auto’s te bouwen die beter zijn afgestemd op een specifieke marktvraag. De bedoeling is dus om sneller in te spelen op de vraag, zodat het aanbod uitsterft als die daalt.

i3 en i8

Zo was het hoofddoel van de i3 vooral om de productiemethode van BMW i op punt te stellen, terwijl de i8 heeft aangetoond hoe elektrische energie kan worden ingezet om de prestaties te verbeteren. Dat betekent dat deze modellen aan het eind van hun levenscyclus geen echte bestaansreden meer hebben, omdat ze hun taak hebben volbracht. Robert Irlinger, een van de directeurs van het i-programma, zegt daarover: “Wij zien een markt voor een nieuw soort sportwagen. Maar het is van weinig belang hoe dit toekomstige model zou heten”. Die visie wordt bevestigd door i’s grote baas Domagoj Dukec, die de rol van de i8 vergelijkt met die van de legendarische M1. “Destijds heeft het gewerkt, dus waarom moest het worden overgedaan? De i8 zou zoals de M1 kunnen zijn, dus we kunnen het bij deze ene generatie houden onder dat hij absoluut een opvolger moet krijgen. Wij spelen gewoon in op een vraag die op een bepaald moment bestond”.

Nieuwe visie

In 2021 zou dan de productieversie verschijnen van de conceptcar i Vision Dynamics, die intern de codenaam i20 draagt. Wat hem technisch interessant maakt, is dat hij wordt ontwikkeld op een nieuwe versie van het achterwielaangedreven CLAR-platform. In de toekomst gaat BMW nog twee modulaire platforms gebruiken. Het andere, dat FAAR heet, is bedoeld voor modellen met voorwielaandrijving en wordt gebruikt door alle voorwielaangedreven BMW’s en Mini’s. Beide platformen kunnen zowel een fossiele aandrijflijn, een plug-in hybride systeem of een zuiver elektrische aandrijving krijgen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten