Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Duitsland: diesel in het verkiezingsdebat

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-08-2017

Het dieselschandaal is opgedoken in het verkiezingsdebat tussen Angela Merkel en Martin Schulz, de twee favorieten voor de Duitse bondsverkiezingen. De huidige “Bundeskänzlerin” wil niet weten van een vroegtijdig einde van de dieselmotor.

Het schandaal rond frauduleuze Volkswagen-diesels en de update die de uitstoot van 5,3 miljoen auto’s van Duitse merken moet verminderen, hebben de zelfontbrander uiteraard in de actualiteit gebracht. En dus ook in het verkiezingsdebat in een land dat zijn federale verkiezingen organiseert op 24 september, de laatste dag van het autosalon van Frankfurt. Angela Merkel, de huidige Rijkskanselaar die hoopt op een vierde ambtstermijn, verklaarde op RTL (Duitsland): “We hebben diesel nodig als we onze doelstellingen voor de bescherming van het klimaat willen halen”.

CO2 en elektriciteit

Eerder had Merkel aangegeven dat er afstand moest worden genomen van de diesel, maar ze had ook al gezegd dat ze voor een zachte overgang koos. Duitsland wil namelijk ook zijn CO2-uitstoot onder controle houden in de strijd tegen de opwarming van de aarde. De afschaffing van dieselmotoren kan weliswaar de uitstoot verminderen van stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid, maar een verhoging van het aantal benzinewagens zou de CO2-uitstoot doen stijgen… Aberratio ictus*. Merkels tegenstander Martin Schulz kiest uiteraard een andere strategie. Hij mikt eerder op een meer uitgesproken breuk en wil constructeurs een verplicht quotum voor de productie van elektrische auto’s opleggen.

Kapitale inzet

De auto-industrie is een van de voortrekkers van de Duitse economie. De sector stelt meer dan 800.000 mensen te werk. De politiek van Duitsland is daarom voorzichtig – en historisch vergevingsgezind – tegenover zo’n economische macht. Temeer omdat het salon van Frankfurt, dat plaats vindt tijdens de eindspurt van de verkiezingscampagnes, de nadruk zal leggen op nieuwe modellen en oplossingen van de constructeurs. En die zullen zich niet inhouden om hun visie te geven. Ze zullen op hun stands bovendien de kool en de geit sparen door enerzijds uit te pakken met diesels, maar anderzijds ook met veel elektrische en hybride modellen. Die laatste zijn des te verleidelijker omdat Merkel een strategie op poten wil zetten om de productie van elektrische voertuigen te stimuleren.

* Een slag die een ander dan het beoogde doel raakt

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten