Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Elektrische auto's niet aantrekkelijk voor Japanners

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-12-2021

Ook al hebben sommige Japanse fabrikanten zich opgeworpen als vaandeldragers voor elektrische auto's, blijven EV's eerder zeldzaam in Japan. De automobilisten geven duidelijk de voorkeur aan hybrides.

Het aantal elektrische auto's op de weg neemt maand na maand toe in Europa, China en Amerika, met een zeer duidelijke stijging in 2021. Sommige landen als Noorwegen, IJsland en Nederland zijn belangrijke markten geworden voor elektrische modellen. In China is de evolutie van de marktaandelen duizelingwekkend, met een stijging van de verkoop met 300% in 2021! Ook in de Verenigde Staten, Europa en Canada trekken deze auto's steeds meer bestuurders aan. Dit is echter niet echt het geval in Japan, dat er niet eens in slaagt het wereldwijde marktaandeel van 4% te evenaren, terwijl de meeste geïndustrialiseerde landen zelfs in de buurt komen van een gemiddelde van 10%.

Infrastructuurprobleem

Het land heeft dan ook slechte verkoopcijfers voor BEV's. Zelfs als alleen rekening wordt gehouden met geëlektrificeerde modellen, zoals EV Volumes doet, komen elektrische auto's in Japan nauwelijks voor op de hitlijsten, terwijl ze die in China domineren. De Japanse koper lijkt het meest aangetrokken tot "zelfladende" hybrides. Die waarvoor het niet nodig is om de stekker in de auto te steken, zoals Toyota lang geleden heeft gepionierd. Japan heeft een groot probleem: zijn steden. De woningen zijn zo dicht op elkaar gebouwd dat het voor veel inwoners onmogelijk is om thuis een oplaadstation te installeren. En zonder een persoonlijke of gemakkelijk toegankelijke laadpaal, is er geen elektrische auto mogelijk, of zelfs een oplaadbare hybride. Eens te meer het bewijs dat de elektrische auto een infrastructuur nodig heeft die (dringend!) moet worden ontwikkeld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten