Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Constructeurs willen duidelijkheid over de toekomstige milieunorm

Geschreven door David Leclercq op 07-12-2015

Wetende dat er binnenkort een nieuwe milieunorm aankomt, willen de constructeurs graag de inhoud daarvan kennen, aangezien het evident lijkt dat zogenaamd ‘reële’ tests moeilijk haalbaar zullen zijn.

De lobby’s van de constructeurs zijn op dit moment op oorlogspad in Brussel en belagen de autoriteiten die bevoegd zijn voor de inhoud van de nieuwe milieunorm en vooral voor de uitwerking van wat men tot hiertoe “reële tests” noemde. De meeste van deze lobby’s eisen trouwens gewoon een “duidelijke” beslissing over de nieuwe rijtests in reële omstandigheden om zich er zo snel mogelijk op te kunnen voorbereiden.

Voorbereiding

“Geen enkele constructeur kan zich voorbereiden op de nieuwe testnormen zolang er geen duidelijkheid bestaat over de test zelf”, zo meent Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de ACEA (Europese vereniging voor autoconstructeurs) en hij voegt er nog aan toe: “iedereen heeft nu belang bij verduidelijking, en liefst zo snel mogelijk. Dan weten de constructeurs binnen welke context ze zich moeten voorbereiden op de veranderingen, want soms kan het gaan om grote veranderingen die grote investeringen vereisen”.

Nieuwe streefdata

Eind oktober hebben de EU-instanties besloten om drempelwaarden in te voeren voor de nieuwe tests in reële rijomstandigheden om zo het irreële karakter van de methodes in labo’s te compenseren. De invoering zou sowieso gebeuren in twee fases, in 2017 en in 2019, afhankelijk van de voertuigen.

Er gaan verschillende stemmen op

Het is niet de eerste keer dat de constructeurs een duidelijke boodschap eisen van Brussel. Carlos Ghosn was al in opstand gekomen en hamerde er toen al op: “iemand moet ons een referentie geven”. Hij verduidelijkte ook: “dat kan alleen de Europese Commissie zijn”. In die tijd maakte Ghosn zich vooral zorgen over de kostprijs voor de consument, want voor hem was het evident dat deze normen “niet vertaald mochten worden in dure auto’s die de consument zou verwerpen” en dat “we het ons niet kunnen veroorloven om een oplossing op de markt te brengen die de consument niet kan betalen”.

Coherentie

De Europese constructeurs hebben een noodzakelijke “coherentie” geëist van de wetgevers voor deze nieuwe “reële” normen of tests. Bovendien sloeg Erik Jonnaert de nagel op de kop toen hij zich vragen stelde bij de basis van het Europese beleid. Want hij wees erop dat “Europa zich heeft geconcentreerd op de CO2-uitstoot, haar beleid inzake klimaatverandering. (...) “ en hij vroeg zich bezorgd af: “hoe kunnen we dit beleid laten aansluiten bij het vraagstuk rond de luchtkwaliteit?”. Even ter herinnering: een dieselmotor stoot over dezelfde afstand dan wel minder CO2 uit dan een benzinemotor, maar meer vervuilende stoffen, en dan in het bijzonder de beruchte NOx (stikstofoxiden).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten