Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford wil zijn eigen batterijen produceren

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-11-2020

Ford verandert van gedachten en is nu van plan om zijn eigen batterijen te beginnen produceren, net als een aantal andere grote constructeurs recent hebben aangekondigd.

Nieuwe baas, nieuw industriebeleid. Ford heeft het geweer van schouder veranderd op vlak van de productie van batterijen voor zijn plug-in hybride en volledig elektrische modellen. Een tendens die we de laatste tijd steeds vaker zien terugkomen.

Gaat het ze om onafhankelijk te worden van China - de almachtige leider in de batterijindustrie - of om de concurrentie een stap voor te proberen zijn? Verschillende autoconstructeurs beslissen de laatste tijd om de productie van batterijen voor geëlektrificeerde auto's in eigen handen te nemen. Ford voegt zich nu bij deze groep, zoals Jim Farley, CEO van Ford Motor Co. vertelt: "We bespreken momenteel de fabricage van batterijcellen. Ik denk dat het logisch is, aangezien het volume van elektrische auto's toeneemt." Een tegengesteld standpunt tegenover zijn voorganger, Jim Hackett, die afgelopen juli de omgekeerde overtuiging uitsprak.

Dat gezegd zijnde, zal Ford op dit vlak zeker geen pionier worden, gezien landgenoten Tesla en General Motors al tientallen miljarden dollars hebben geïnvesteerd in de oprichting van hun eigen batterijfabrieken. Het doel is om eerst de productie van de traditionele leveranciers aan te vullen, maar uiteindelijk moeten ze vervangen worden op (middel)lange termijn.

Voor- en nadelen

De voordelen van een dergelijk beleid zijn voor de hand liggend: controle over het ontwerp, bescherming tegen mogelijke tekorten en een einde van de quasi-monopolie van China qua batterijproductie. Door het ontwerpproces te beheren, kan een constructeur de integratie van de batterij in zijn platformen optimaliseren en de technische karakteristieken op punt stellen. Daarentegen kan men geen gebruik maken van de kennis en competenties van de specialisten op dit vlak, wat op korte termijn voor een tekort kan zorgen tegenover de concurrentie, die wel voor de gebruikelijke leveranciers kiest.

Aangezien het aantal elektrische voertuigen echter sterk zou moeten toenemen, kan het risico op een batterijtekort op economisch blak bijzonder schadelijk zijn. Bedenk dat Volkswagen van plan is 3 miljoen elektrische voertuigen te verkopen tegen 2025, terwijl GM en de Hyundai-groep tegen dezelfde deadline op 1 miljoen verkopen mikken. Maar de 'eigendom' van de batterijproductie betekent ook de beheersing van de fabricagekosten, een sleutelelement als we weten dat dit de belangrijkste factor is die de prijs van een elektrische wagen vandaag beïnvloedt. De R&D-investeringen zijn natuurlijk zwaar, maar ze moeten een snellere reactiviteit en een meer globale aanpak op conceptueel en industrieel vlak mogelijk maken.

Bron: Reuters

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten