Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Hyundai is klaar voor elektrisch offensief

Geschreven door David Leclercq op 21-08-2017

Hyundai is niet enkel met waterstof bezig. De groep wil namelijk ook op elektriciteit overstappen. En blijkbaar staat alles daarvoor al klaar.

Hyundai maakt melding van een “strategieverandering”. Zowel de BBC als Reuters zeggen dat de Koreanen de komst van elektrische modellen bevestigen, met onder meer een luxeberline met een groot elektrisch rijbereik onder het Genesis-logo.

Officieel

Tijdens een officiële persconferentie verklaarde uitvoerend vicepresident Lee Kwang-guk dat “Hyundai zijn strategie rond ecologische voertuigen versterkt, met de nadruk op elektrische modellen”. Hij bevestigde verder: “er komt in 2021 een elektrische berline onder het merk Genesis. Die zal een rijbereik van 500 kilometer op één lading bieden”.

Maar eerst een SUV

Maar voor deze Genesis er komt, zou er eerst een SUV op de markt worden gebracht, waarvan de eerste prototypes trouwens al eerder dit jaar werden gespot. Er wordt bovendien gesproken over een zuiver elektrische versie van de nagelnieuwe Kona. Volgens de eerste informatie zou die in het tweede semester van 2018 in Korea op de markt komen en een rijbereik van 390 kilometer mogelijk maken.

Oud nieuws

Anderzijds weten we al langer dat er elektrische voertuigen aan zitten te komen bij Hyundai, dus vragen we ons af waarom de merkverantwoordelijken daar nu plots nieuws van maken. Daar zijn twee verklaringen voor: aan de ene kant legt Hyundai vandaag de laatste hand aan een gloednieuw platform waar deze technologie gemakkelijker in kan worden geïntegreerd. En anderzijds kan de constructeur zijn waterstoftechnologie waar hij zo rotsvast in gelooft (zoals blijkt uit zijn toekomstige FCEV-auto) pas ten vroegste in 2035 winstgevend maken. Dat geven de Koreanen trouwens onomwonden toe: “Hyundai zal ten vroegste in 2035 besparingen door schaalvoordeel kunnen halen op zijn brandstofcelvoertuigen,” zo verklaarde Lee Hang-Koo aan Reuters, “tot het zo ver is, heeft Hyundai geen andere keuze dan zich toe te leggen op auto’s met een batterij”. Dat is dus waarom Hyundai in de komende jaren toch op elektrische aandrijving moet inzetten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten