Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BMW op kop van inschrijvingen in januari

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-02-2016

2016 start met een kleine daling in de maand januari. Het merk dat het vaakst ingeschreven werd in België de afgelopen maand was BMW, voor Renault en Volkswagen, dat in 2015 domineerde.

Volgens de cijfers van Febiac, de Belgische federatie van de auto-industrie, werden in januari 2016 44.326 nieuwe auto’s ingeschreven in België. Dat zijn er 2.998 minder dan in januari 2015 of 6,34% minder. Zoals gebruikelijk moeten we nog enkele weken wachten om het effect van het salon te zien. Al deze auto’s komen terecht in het wagenpark dat op 31 december 2015 in totaal 5.559.718 auto’s telde, waarvan 79,8% privéwagens en 61,3% uitgerust met een diesel.

BMW op kop

Het merk met de meeste inschrijvingen in januari 2016 is BMW (volgens de brutocijfers, dus zonder rekening te houden met schrappingen op korte termijn). Het merk met propeller staat voor Renault. Volkswagen, marktleider in 2015, staat momenteel op drie. De topvijf wordt vervolledigd door Opel en Peugeot. BMW verklaart de goede positie door het succes van de monovolumes 2-Reeks Active Tourer en Gran Tourer. Ze brachten ‘70% nieuwe klanten’ aan. Het merk staat ook op kop in het Groothertogdom Luxemburg en domineert bij ons de markt van de motorfietsen.

Officieel klassement 2015

Nu we de nettocijfers van vorig jaar kennen, is het mogelijk om precies in kaart te brengen welke merken het best verkochten op de markt van nieuwe auto’s in België. Het populairste merk was Volkswagen, voor BMW en Peugeot. Renault, dat eerste stond voor de correctie van de wagens die binnen de dertig dagen uitgeschreven werden, staat uiteindelijk vierde. Op de vijfde positie vinden we Opel. Dan volgen Audi, Mercedes, Citroën, Ford en Hyundai, het eerste Aziatische merk. De gecorrigeerde cijfers tonen 470.811 inschrijvingen vorig jaar of 2,95% beter dan in 2014. Er werden dus 30.255 auto’s uitgeschreven binnen de dertig dagen.

Top en flop

Bepaalde merken scoorden uitstekend in 2015. Smart, dat zijn gamma vernieuwde, heeft zijn verkoop verdubbeld (1.347 tegenover 665 inschrijvingen), Jeep deed nagenoeg hetzelfde (2.121 tegenover 1.071). Jaguar (1.391) en Tesla (798) stegen met iets meer dan 50%. Ook Porsche verkeert in goede gezondheid met 2.932 inschrijvingen (+39,75%). Minder goed vergaat het Lancia, dat met 57,44% daalt tot 275 inschrijvingen. Alfa Romeo is ook niet in vorm en daalt 16,29%. Chevrolet, dat niet langer verdeeld wordt bij ons, staat logischerwijze onderin het klassement. Bij de luxemerken verloren Aston Martin, Cadillac en Lotus enkele pluimen. In tegenstelling tot Lamborghini, dat 120% stijgt: 22 ingeschreven auto’s in 2015 tegenover 10 in 2014. Maar de kampioen is Caterham, met 5 inschrijvingen vorig jaar tegenover 1 enkele in 2014, een stijging van 500%.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten