Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Jaguar Land Rover koopt CO2-credits van Tesla

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-10-2021

Na Honda tekent ook Jaguar Land Rover een overeenkomst met Tesla om CO2-credits in Europa te delen en op die manier zware boetes te vermijden.

Tesla breekt niet alleen zijn eigen verkooprecords, het zal ook kunnen profiteren van een mooie eindejaarsbonus afkomstig van Jaguar Land Rover (JLR), dat net als Honda een ‘CO2-pool’ gaat vormen met de Amerikaanse constructeur. Tesla zal de elektrische voertuigen die het in Europa verkoopt, bundelen met alle verkoop van JLR en Honda om te voorkomen dat die zware boetes moeten betalen voor de uitstoot van broeikasgassen, opgelegd door de Europese Unie.

41 miljoen euro

Anticiperend op mogelijke boetes wegens het niet-naleven van de EU-regels inzake broeikasgasemissies had JLR 35 miljoen Britse pond (zo’n 41,3 miljoen euro) opzijgezet, al beweerde de groep van de twee Britse merken wel in staat te zijn zijn CO2-doelstellingen te halen. Dat lijkt echter uiteindelijk niet het geval te zijn en dat is goed nieuws voor Tesla, dat een deel van zijn CO2-credits zal verkopen aan Jaguar en Land Rover. De kers op de taart voor Tesla, dat naar verluidt in de eerste drie kwartalen van 2021 al 1 miljard euro aan inkomsten heeft gegenereerd door fabrikanten te helpen hun emissiedoelstellingen te halen.

Jaguar F-Pace R Dynamic

>> Lees ook – Dit is de bestverkochte wagen in Europa (september 2021)

Stellantis zonder Tesla

Anderzijds heeft de Stellantis-groep aangekondigd zijn overeenkomst met Tesla als onderdeel van de emissiepool van de Californische constructeur niet voort te zetten. Het valt nog te bezien of deze uitstap de deelname van Fiat-Chrysler (ex-FCA, nu onderdeel van Stellantis) aan de financiering van de Tesla-fabriek bij Berlijn op losse schroeven zal zetten.

Een dergelijk vooruitzicht lijkt weinig waarschijnlijk onder de vlag van Stellantis, dat bezig is met een eigen elektrificatieprogramma. Na de onthulling van de elektrische platformen en motoren die voor alle merken van de groep zullen worden gebruikt heeft Stellantis immers ook een programma gelanceerd om in samenwerking met een Italiaanse start-up zijn eigen oplaadnetwerk op Europees niveau te ontplooien. Daarnaast gaat de Frans-Italiaanse groep de productie van batterijen in Europa opstarten via de joint venture ACC, samen met TotalEnergies en Daimler (nu Mercedes-Benz Group).

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten