Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Mijnexploitant slaat alarm: "Niet genoeg lithium voor 2035"

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-09-2022

Keith Phillips, CEO van mijnexploitant Piedmont Lithium, bond de kat de bel aan in een interview op Yahoo Finance: "We hebben genoeg [lithium] in de wereld, maar niet in die tijdsspanne", namelijk tegen 2035.

Er is voldoende lithium op onze planeet. Het is de manier om het te ontginnen en te verwerken die problematisch is. Keith Phillips, CEO van Piedmont Lithium, heeft alarm geslagen. In een interview op Yahoo Finance zei hij dat er in de wereld een gebrek is aan ontginnings- en productie-installaties om op middellange termijn te voldoen aan de behoeften van onder meer de auto-industrie. "We zitten nu in een tijdperk waarin iedereen een elektrische auto wil. Autofabrikanten kunnen ze niet snel genoeg maken, en de mensen zijn nu op zoek naar het lithium dat ze nodig hebben voor de accu's in deze elektrische auto's".

Te kort

De wereldwijde toegankelijke reserves, voornamelijk in China en Zuid-Amerika en in Portugal en Zweden, zouden het mogelijk kunnen maken de verkoop van verbrandingsmotoren relatief snel met 50% te verminderen, maar het zal moeilijk zijn dit tegen 2030 te bereiken. Wat het einde van de verbrandingsmotoren in Europa en de VS betreft, die in 2035 door elektrische motoren zullen worden vervangen, is zijn mening duidelijk: "Er zal een echte crisis ontstaan om het materiaal te verkrijgen. We hebben er wereldwijd niet genoeg teer beschikking om tegen 2035 zoveel [lithium] te produceren.”

Nieuwe mijnen

Er is gemiddeld 8-10 kg metalen nodig voor een EV-batterij. De producenten voelen nu al de druk als gevolg van de stijgende vraag naar elektrische auto's, naast de huidige zorgen over het aanbod door het conflict in Oekraïne en de herhaalde blokkades in China. Bovendien blijven regeringen aandringen op het afstappen van thermische energie. Als gevolg daarvan zal de behoefte aan lithium blijven toenemen. Er zal dan ook moeten worden gekeken naar de ontwikkeling van nieuwe mijnen en infrastructuur. En nieuwe ontginningscentra openen kost 5 tot 10 jaar. Het is duidelijk dat de waarschuwing van Keith Phillips bedoeld is om de autoriteiten ertoe aan te zetten de opening van nieuwe mijnen te vergemakkelijken zodat er meer lithium kan worden ontgonnen (en de winsten erop kunnen worden binnengehaald).

Rem

Niet alleen moeten er administratieve en milieugerelateerde vergunningen worden verkregen, ook de plaatselijke bevolking moet worden overtuigd. En zelfs indien regeringen het proces willen versnellen, zou de terughoudendheid van lokale bewoners en natuurbehoudsgroepen de ontwikkeling van de lithiumproductie in sommige gebieden kunnen vertragen. Niettemin zal het in de VS gevestigde mijnbouwbedrijf Piedmont Lithium een nieuwe lithiumverwerkingsfabriek openen in Tennessee. De bouw zal naar verwachting in 2023 beginnen en vervolgens zal er 30.000 ton lithium per jaar worden verwerkt. Het bedrijf is ook van plan nog een fabriek te bouwen in North Carolina. Het zal dan genoeg lithium kunnen leveren voor 1 miljoen elektrische voertuigen per jaar.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten