Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Porsche wil niet aan zijn marges raken

Geschreven door Laurent Blairon op 13-04-2016

Porsche koestert grote ambities, meer bepaald inzake 'groene' aandrijfgehelen. Maar de constructeur wil ook – en vooral – zijn winstmarge van 15 procent behouden. Een allesbehalve makkelijke evenwichtsoefening.

Het gaat hier om een kwestie van principe: Porsche wil niet raken aan zijn winstmarges van 15 procent van zijn businessplan voor de komende tien jaar, ondanks de zware investeringen die nodig zullen zijn in alternatieve aandrijfgehelen (volledig elektrisch of hybride).

Zware lasten

Het merk wil zo snel mogelijk (op korte, middellange termijn) de plug-inhybridetechnologie integreren in zijn volledige gamma – inclusief in de 911 – wat een meerprijs van 10.000 euro per exemplaar zal meebrengen. Aangezien aanvankelijk maar een deel van de klanten zal overstappen op die nieuwe generatie van motoren, zal de return on investment niet meteen op korte termijn merkbaar zijn... Bovendien investeert Porsche een miljard euro in zijn sites van Stuttgart en Weissach om ze aan te passen aan de productie van de toekomstige, volledig elektrische Mission E – en dat is dan nog gerekend buiten de eigenlijke ontwikkelingskosten voor de auto zelf. De zware financiële lasten hebben ook te maken met de ondersteuning die Porsche aan Volkswagen geboden heeft in de zaak van de fraude met de dieselmotoren – Porsche heeft namelijk meer betaald dan Audi.

Cashflow

Uiteraard herinnert het bestuur eraan dat het enkel om vooruitzichten gaat en sluit het een eventuele ommezwaai niet uit. Maar de financieel deskundigen gaan voor 2016 alvast uit van een cashflowniveau zoals in 2015. Kortom, ook al stijgt de omzet niet, dan zal er in ieder geval alles aan gedaan worden om hem stabiel te houden. En dat is nu net waar Porsche sterk in is: alles in het werk stellen om de plannen te respecteren, bijvoorbeeld door de productiviteit te verhogen (met 6 procent). En zoveel mogelijk auto's en opties te verkopen...

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten