Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA brengt eerste reële verbruikscijfers naar buiten

Geschreven door Julien Matagne op 04-03-2016

Naar aanleiding van de Volkswagen-affaire wil PSA volledig transparant zijn en het reële verbruik van zijn voertuigen naar voren brengen. De eerste resultaten zijn nu binnen en liggen uiteraard hoger dan die van de NEDC-cyclus.

Om niet in opspraak te komen door het schandaal rond de fraude met de dieselmotoren, maakte PSA enkele maanden terug bekend voortaan ook het reële verbruik van zijn voertuigen aan te kondigen. Daarvoor heeft de constructeur een akkoord gesloten met de groene ngo Transport & Environnement (T&E). De bedoeling is om verbruikscijfers voor te leggen die representatiever zijn dan die die bekomen worden bij de Euromix NEDC-cyclus (de enige gehomologeerde procedure tot op vandaag, die als vergelijkingspunt dient voor alle constructeurs, maar onder vuur ligt omdat de omstandigheden waarin de testen gebeuren, te ver van de werkelijkheid liggen). Het protocol dat T&E gebruikt, wil dichter aanleunen bij het verbruik dat een doorsneeklant mag verwachten en gaat uit van een gevariëerd traject: 25,5 kilometer in de stad, 35,7 kilometer op buitenwegen en 31,1 kilometer op de autosnelweg.

Minstens 1,5 liter meer

De PSA-groep heeft beloofd 30 modellen van zijn merken grondig te onderzoeken en de resultaten voor de zomer bekend te maken. De eerste resultaten zijn nu binnen. Het gaat over de eenvolumer Citroën C4 Picasso, de stadswagen DS 3 en de Peugeot 308, allemaal aangedreven door dezelfde 1.6-dieselmotor met 120 pk, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Zoals te verwachten lag het verbruik in de realistische cyclus een pak hoger. Zo verbruikte de eenvolumer 5,6 l/100 km (tegenover 4,0 l/100 km volgens de NEDC-cyclus), de stadswagen 4,9 l/100 km (tegenover 3,6 l/100 km volgens de NEDC-cyclus) en de compacte berline 5,0 l/100 km (tegenover 3,2 l/100 km volgens de NEDC-cyclus). Veelzeggende resultaten dus, die logischerwijs de huidige homologatiecyclus nog maar eens in twijfel trekken. Gelukkig worden er ondertussen nieuwe controlemaatstaven uitgewerkt, die tegen 2017 van kracht zouden moeten worden. Maar de lobby van de autoconstructeurs is zeer machtig, dus blijft het afwachten hoe een en ander afloopt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten