Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla boos op de Duitse bureaucratie

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-04-2021

Tesla heeft een zure brief gestuurd naar de administratieve autoriteiten van Berlijn. De constructeur staat nog voor veel hindernissen voor de bouw van zijn Duitse Gigafactory. Zal hij zoals beloofd klaar zijn voor de zomer?

Bij de keuze voor Duitsland als locatie voor zijn Europese Gigafactory, zal Tesla de Duitse (en Europese) bureaucratie hebben onderschat. Die is namelijk van een ander kaliber dan in Amerika en Azië. Naast de klachten van burgers over milieubescherming, had de constructeur onlangs te maken met een afsluiting van zijn watervoorziening in 2020 door onbetaalde rekeningen. Hoewel de kraan weer is geopend, blijft de waterbehoefte van het bedrijf een struikelblok voor milieukeuringen.

Zonder vergunning

Tesla klaagt over de vertragingen en administratieve procedures die nodig zijn om de nodige documenten te verkrijgen voor de opening van zijn fabriek, die staat gepland voor juni 2021. Het bedrijf was zelfs verplicht om een waarborg van 100 miljoen euro te betalen in januari om de werken 'op eigen risico' voort te zetten in afwachting van de toestemming van de openbare milieudienst. De borgsom is een waarborg voor een eventuele ontmanteling. Ondertussen is er nog steeds geen vergunning, vooral omdat milieuorganisaties zich beroepen op de bescherming van de bossen, de dieren en de watervoorziening.

De boot gemist?

Tesla raakte kwaad op de administratie die het stokken in de wielen steekt en stuurde een brief van 10 pagina's om zijn gal uit te spuwen. De constructeur hekelt in het bijzonder de "obstakels in de Duitse wetgeving voor vergunningen, de noodzakelijke industriële transformatie en bijgevolg de transformatie van transport en energie".

Daarmee impliceert Tesla dat Duitsland de boot van energietransformatie zal missen door "niet genoeg" te doen om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen. In zijn brief herinnert Tesla er ook aan dat zijn Gigafactory bijdraagt aan de strijd tegen de klimaatopwarming dankzij de elektrische mobiliteit. Daarom gelooft Tesla dat het zou kunnen profiteren van een gunstiger wetgeving. Het bedrijf durft zelfs hervormingsideeën te geven aan de Duitse autoriteiten!

Zal deze agressieve strategie van Tesla werken? In ieder geval lijkt de opening van de Tesla-fabriek in Berlijn-Brandenburg in juli steeds minder waarschijnlijk. Het zou kunnen dat hij pas open zal gaan in de herfst... Uiteindelijk moet de 'Tesla Gigafactory Berlin' 12.000 mensen tewerkstellen en 500.000 auto's per jaar produceren voor de Europese markt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten