Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Hoe Tesla Fiat-Chrysler een handje helpt

Geschreven door Hans Dierckx op 06-03-2020

Fiat-Chrysler doet beroep op Tesla om te voldoen aan de Europese CO2-normen. Een woordje uitleg.

Sinds 1 januari van dit jaar legt de Europese unie strenge CO2-normen op aan de autofabrikanten. FiatChrysler is een van de slechtste leerlingen van de klas en zou normaalgezien aankijken tegen boetes. Ware het niet dat de Italianen de krachten gebundeld hebben met Tesla om samen onder de lat te duiken. Er komt veel geld aan te pas, wat voor de Amerikaanse EV-bouwer een handig extraatje in kas brengt.

2,5 miljard boete

Hoewel er bijvoorbeeld wel een elektrische Fiat 500 op komst is, is FCA momenteel niet klaar om te voldoen aan de emissienormen die Europa hen oplegt. De Italiaans-Amerikaanse groep, die in onze contreien Fiat, Jeep en Alfa Romeo verdeelt, kreeg een gemiddelde vlootuitstoot van 92,8 g/km CO2 opgelegd. Die halen ze bijlange niet, en de boetes zijn streng: 95 euro per gram teveel en per verkochte auto. Adviesbureau PA Consulting becijferde dat dat voor FCA in 2021 zou resulteren in een boete van bijna 2,5 miljard euro, mocht Tesla geen helpende hand reiken.

Beide maken gebruik van een uitzonderingsmaatregel die toelaat dat verschillende spelers de krachten bundelen en de CO2-uitstoot van hun vloot optellen. Een samenwerking die Tesla volgens de Financial Times ongeveer 1,8 miljard euro oplevert, over een periode van 3 jaar. Voor de Italianen is dat relatief interessant, gezien het minder is dan de monsterboete, en voor Tesla, dat nog steeds volop bezig is zichzelf uit te bouwen tot een intercontinentale speler, eveneens.

Ook in de VS heeft Tesla daaraan trouwens een leuke bijverdienste. Sommige staten, waaronder Californië, hebben immers een gelijkaardig emissiesysteem als Europa, zij het minder streng, en daar doen zowel FCA als GM beroep op het bedrijf van Elon Musk. Naar verluidt heeft dat sinds 2010 al zo'n 2 miljard dollar opgebracht.

Ook Mazda en Toyota

De mogelijkheid om in Europa de krachten te bundelen in een zogenaamde pool gebruikt ook Mazda. Zij hebben hun wagonnetje aan dat van Toyota gehangen, de beste leerling van de klas, al is niet bekend of daar een financiële transactie aan te pas kwam. Merken die deel uitmaken van dezelfde groep, zoals bijvoorbeeld Volkswagen en Porsche, vormen automatisch een geheel. In het geval van de VW-groep worden Bentley en Lamborghini wel apart gehouden, zij tellen niet mee in het totaal.

De overeenkomst van FCA met Tesla zal wellicht uitdoven wanneer de fusie met PSA volledig rond is. De Franse groep zit immers op het goede spoor om te voldoen aan de normen, en eens Jeep en Fiat hun gamma stekkerhybrides gereed hebben, zullen zij er normaliter ook 'door' zijn.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten