Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla zou 35.000 dollar verliezen per auto

Geschreven door David Leclercq op 13-01-2016

Bob Lutz, voormalig vicevoorzitter van GM en boegbeeld van de automobielwereld, gooide een knuppel in het hoenderhok: Tesla zou tot 35.000 dollar verlies maken per verkochte auto.

“Tesla blijft gedoemd, want het produceert maar twee modellen aan een hoge kost en maakt ongeveer 35.000 dollar verlies per gebouwde wagen. Het doet niets dan geld verkwisten”, verklaarde Bob Lutz in de marge van het salon van Detroit, dat deze week zijn deuren heeft geopend. En de man is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Hij haalde, meer bepaald vorig jaar in oktober, ook al eens uit naar Elon Musk, de baas van Tesla. Toen verklaarde hij dat het Californische bedrijf een zwarte toekomst tegemoet dreigt te gaan. Voor Musk verloopt het salon van Detroit dus niet zonder slag of stoot. Begin deze week werd hij ook al eens onder vuur genomen door Carlos Ghosn, in verband met zelfrijdende wagens.

Eminentie

Bob Lutz is een echt kopstuk van de auto-industrie. Hij verdiende zijn strepen bij Ford, Chrysler en BMW en is naast voormalig vicepresident van GM ook een uitstekend coureur. Maar de toekomst van Tesla ziet hij dus niet rooskleurig in. “Kijk naar de cijfers en zeg me of u met het oog op de recurrente verliezen een aandeel zou kopen?”, voegde hij er nog aan toe.

Geen winst

Tesla, dat dertien jaar geleden opgestart werd, heeft inderdaad nog nooit winst gemaakt, ondanks zijn succes op de beurs. Wat Lutz ook niet nalaat te becommentariëren. Volgens hem “is het iets psychologisch. De investeerders zijn betoverd. Voor hen is Tesla nieuw, intelligent en de toekomst. Ze leggen de cijfers naast zich neer.” Lutz voorspelt een sombere toekomst, want hij denkt dat Tesla zijn originaliteit kwijtraakt omdat nu ook traditionele autobouwers met elektrische luxemodellen beginnen te komen. Lutz vertrouwde Tesla ook nog het volgende toe: “Tesla moet leren geld verdienen zoals alle andere autogroepen, om te overleven.”

Massale aanwervingen

De uitspraak van Lutz verspreidt zich als een lopend vuurtje en verrast des te meer omdat Tesla een ongelooflijk aanwervingsvoorstel heeft gelanceerd voor 1.600 ingenieurs, van wie het grootste deel zou instaan voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Een programma dat Musk zo snel mogelijk wil waarmaken en dat ondertussen al enkele problemen en verbeteringen kende.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten