Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: actieplan en huiszoekingen

Geschreven door David Leclercq op 09-10-2015

Volkswagen gaat een actieplan voorstellen voor zijn terugroepacties. Die hele operatie zou duren tot eind 2016, ook al omdat de 1.6 TDI mogelijk zwaardere aanpassingen moet ondergaan.

Volkswagen heeft aan de Duitse regering zijn actieplan voorgelegd om de frauduleuze diesels aan te pakken. Volgens de Duitse krant Bild, die haar informatie haalt bij interne bronnen van de groep, zullen bepaalde motoren zwaardere aanpassingen moeten ondergaan dan andere. Maar Volkswagen zal ze in ieder geval onderwerpen aan een “intens kwaliteitsonderzoek”. De terugroepactie zou vanaf januari van start kunnen gaan, maar zal waarschijnlijk niet afgerond kunnen worden voor eind 2016.

Meer werk aan de 1.6 TDI

In afwachting dat de Duitse overheid Volkswagens voorstel goedkeurt, lijkt het al vrij zeker dat de door te voeren aanpassingen zullen verschillen naargelang van de motor. Voor de 2-litermotor en de 1.2 TDI zou de interventie puur elektronisch zijn en bestaan uit een software-update. De 1.6 TDI’s zouden daarentegen mechanische aanpassingen moeten ondergaan, maar volgens de genoemde bronnen zouden de onderdelen daarvoor pas geleverd kunnen worden vanaf september 2016. Volkswagen heeft deze informatie wel nog niet bevestigd.

Gevolgen voor de werking?

De voorbije dagen hebben heel wat specialisten allerlei hypotheses geuit over de gevolgen van die aanpassingen. Want in het geval van de 1.6 TDI spreken we over nieuwe injectoren of nieuwe katalysatoren, en dat zou wel eens de hele werking van de motor kunnen veranderen. Stefan Bratzel, directeur van het Center of Automotive Management van Bergisch Gladbach, opperde dat de uitstoot samenhangt met het motorvermogen: “Eén manier om minder uit te stoten is het vermogen toe te knijpen.” Die analyse doet de vraag rijzen of de aanpassingen geen impact zullen hebben op de prestaties, maar ook het verbruik blijft niet buiten schot. “Als een katalysator vaker aan het werk wordt gezet, loopt het verbruik onvermijdelijk op”, vertelt Bratzel.

Matthias Müller geeft zijn woord

Eigenlijk heeft Volkswagen nog niet kunnen bepalen of de software van de frauduleuze motoren in Europa wel degelijk gebruikt werd (of actief is) op de 8 miljoen betrokken voertuigen, want in tegenstelling tot in de Verenigde Staten waren de Europese voertuigen nog niet uitgerust met een DeNOx-katalysator. Matthias Müller, de nieuwe CEO van Volkswagen, heeft in ieder geval verklaard dat de auto’s worden teruggeroepen: “Als alles verloopt zoals verwacht, kunnen we in januari starten met de terugroepingen. Alle auto's zullen tussen nu en eind 2016 gerepareerd worden”.

Huiszoekingen

In afwachting maakt Volkswagen nog steeds het voorwerp uit van een gerechtelijk onderzoek, waarbij de onderzoekers huiszoekingen hebben uitgevoerd in de hoofdzetel in Wolfsburg. Ze hebben computers in beslag genomen en zijn nog altijd op zoek naar het handvol werknemers dat ervan verdacht wordt de software te hebben geïnstalleerd. Deze zaak zou de groep in ieder geval heel duur kunnen komen te staan. Sommige analisten, onder wie Stefan Bratzel, directeur van het Center of Automotive Management (CAM), ramen de kosten vandaag op een bedrag tussen 20 en 30 miljard euro.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten