Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: nieuwe CEO voorspelt aanzienlijke besparingen

Geschreven door David Leclercq op 06-10-2015

Matthias Müller, de nieuwe CEO van Volkswagen, heeft aangekondigd dat hij alle niet-essentiële investeringen gaat uitstellen of afschaffen.

De nieuwe CEO van Volkswagen heeft voor het eerst in publiek gesproken sinds hij zijn functie kreeg, naar aanleiding van het schandaal met de frauduleuze motoren. Hij heeft het personeel toegesproken en uitgelegd dat alle projecten die beschouwd werden als niet-essentieel worden uitstellen of gewoon geannuleerd. Bovendien wordt de druk vergroot om de kosten te drukken.

Programma bijstellen

“We gaan alle geplande investeringen bekijken, en diegene die niet echt van vitaal belang zijn, worden geannuleerd of uitgesteld,” zo verklaarde Müller voor een vergadering van 20.000 werknemers in de hoofdzetel van de Duitse onderneming. Hij voegde nog toe dat hij van plan is “om het efficiëntieprogramma aan te passen” en daarbij specificeerde hij in alle eerlijkheid dat “dit niet pijnloos zal verlopen” voor het personeel. De vakbonden dringen aan op een verhoging van het budget voor onderzoek en ontwikkeling om banen te behouden, terwijl een deel van het management de Volkswagenboot net wil verlichten door personeel overboord te gooien.

Grote schoonmaak

En dat is niet alles. Müller overweegt verder nog een vermindering van de aankopen en van de sponsoringactiviteiten, zo beweren althans bronnen die liever anoniem blijven. Maar dit alles is waarschijnlijk noodzakelijk, want volgens de analisten van Sanford C. Bernstein Ltd heeft het Duitse bedrijf blijk gegeven van een “bijzonder inefficiënte” organisatie. Volkswagen geeft bovendien teveel geld uit, want met 17,4 miljard dollar heeft de constructeur het grootste budget voor Onderzoek en Ontwikkeling ter wereld. Dat is het equivalent van de budgetten van Apple en Google samen. Tegelijk is Volkswagen de trieste recordhouder van de hoogste personeelskosten sinds 1997, want deze post vertegenwoordigt 16,7 procent van de uitgaven. Er moet dus stevig aan het rendement worden gewerkt.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten