Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: de baas van de motorelektronica geschorst

Geschreven door David Leclercq op 26-10-2015

Volkswagen heeft zijn chef motorelektronica zopas geschorst. Hanno Jelden wordt ervan verdacht een sleutelrol te hebben gespeeld in de zaak van de frauduleuze software die 11 miljoen voertuigen trof.

Volgens informatie van de Duitse krant Bild heeft Volkswagen Hanno Jelden, de man die aan het hoofd staat van het departement aandrijving en motorelektronica binnen de groep, op non-actief gezet. Blijkbaar heeft de krant van interne bronnen vernomen dat hij wordt aangewezen als oorzaak van de fraude.

2007

Volgens Bild wordt Hanno Jelden verdacht van de herprogrammering van de software om de officiële uitstoot te manipuleren, een praktijk die al begon in 2007, toen de EA189-motorenfamilie ontwikkeld werd. Jelden was een briljante ingenieur, maar hij heeft tot nog toe geweigerd om aan de onderzoekers te vertellen of de leden van de raad van bestuur van Volkswagen al dan niet op de hoogte waren van de manipulatie. Het zou dus kunnen dat hij alleen gehandeld heeft. Of hij dekt zijn directie in...

Winterkorn vrijgesproken

De voormalige baas van de groep, Martin Winterkorn, werd onlangs door de interne onderzoekers van alle blaam gezuiverd wat zijn kennis over de fraude met de 11 miljoen motoren betreft. Winterkorn verklaarde aan de onderzoekers dat hij iets had horen waaien over een probleem “van grote omvang” met het Amerikaanse EPA, maar hij bevestigde opnieuw verder niets concreets over de zaak te weten. Manager Magazin, een Duits zakelijk tijdschrift, meldde zaterdag nog dat de Volkswagen-groep de kostprijs voor deze affaire op meer dan 30 miljard euro schat. Bij ons zullen bijna 350.000 auto’s teruggeroepen worden, terwijl de onafhankelijke invoerder D’Ieteren opkijkt tegen een kostenplaatje van bijna 2 miljoen euro.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten