Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-affaire: geen vergoeding voor Europese klanten

Geschreven door David Leclercq op 22-01-2016

Volkswagen heeft nog maar eens bevestigd dat het geen vergoeding gaat uitbetalen aan zijn Europese klanten, zoals dat in Amerika wél het geval is.

Volkswagen heeft de vraag van Europees commissaris van Industrie, Elzbieta Bienkowska, naast zich neergelegd. Zij had VW verzocht een voorstel te doen aan zijn Europese klanten die slachtoffer zijn van de fraude met de dieselmotoren. Volkswagen gaf aan dat het een vergoeding wil betalen aan zijn Noord-Amerikaanse cliënteel, maar dat die vergoeding nog goedgekeurd moeten worden door de plaatselijke overheden.

8,5 miljoen

In de Verenigde Staten is Volkswagen bereid om een vergoeding van 1.000 dollar per klant te betalen. Vorige week vroeg Elzbieta Bienkowska, eurocommissaris voor Industrie, aan de CEO van VW, Matthias Müller, om ook een voorstel te doen aan zijn Europese klanten. Maar Müller antwoorde dat zijn bedrijf zich in Europa concentreert “op het herstellingsproces en de service”. Volgens hem is de situatie in de Verenigde Staten en Canada niet te vergelijken met die van andere markten in de wereld en dat “een vergoedingsprocedure bijgevolg gewoonweg niet opgezet kan worden voor die andere markten”. Ter info, van de 11 miljoen betrokken Volkswagens rijden er 8,5 miljoen in Europa – ofwel een pak meer dan in de Verenigde Staten (600.000 betrokken voertuigen) – wat niet zonder gevolgen is voor de luchtkwaliteit

In de tegenaanval

Naar aanleiding van die verklaringen van VW heeft de Europese Commissie in een persbericht meegedeeld dat ze Volkswagen opnieuw uitnodigt om na te denken over de vergoedingsproblematiek, met de opmerking dat er geen enkele reden is om de Europese klanten anders te behandelen dan de Amerikaanse. Het laatste woord is in deze materie duidelijk nog niet gevallen...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten