Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Bij VW zet de EV-switch 30.000 jobs op de helling

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-10-2021

De overschakeling naar elektrische wagens bedreigt tot 30.000 banen bij Volkswagen. Dat zegt Herbert Diess, CEO van VW.

VW ID Production Site Zwickau

De overgang naar elektrische auto's dwingt traditionele fabrikanten tot een nieuwe industriële aanpak, zodat ze concurrentieel blijven tegen nieuwkomers zoals Tesla. De Amerikaanse constructeur torst geen relieken van vroeger mee en kan rekenen op productiesites die speciaal gemaakt zijn voor de bouw van elektrische wagens. En ook de Chinese EV-constructeurs tonen zich veel flexibeler dan de grote merken die moeten schipperen tussen fabrieken voor thermische en voor elektrische voertuigen.

Volkswagen wil dezelfde weg op, maar beseft dat je geen omeletten kan maken zonder eieren te breken. De EV-switch zou tot 30.000 banen kunnen kosten, aldus CEO Herbert Diess. Want de productie van een auto met verbrandingsmotor, al dan niet geëlektrificeerd, vergt veel meer arbeidskrachten dan de productie van een 100% elektrisch aangedreven model.  Een typisch voorbeeld is Tesla, dat in zijn fabriek in Berlijn met slechts 12.000 werknemers 500.000 auto's per jaar kan produceren, terwijl Volkswagen 25.000 mensen in dienst heeft om 700.000 voertuigen te vervaardigen in zijn historische fabriek in Wolfsburg.

Ondernemingsraad nuanceert

De ondernemingsraad van Volkswagen erkent dat de overgang naar de productie van uitsluitend elektrische modellen veel banen kan kosten als het proces te traag verloopt, maar weerlegt het door Herbert Diess genoemde aantal van 30.000 banen en is van mening dat een dergelijke inkrimping van het personeelsbestand "absurd en ongefundeerd" is. Het is waar dat de Volkswagen-CEO bedreven is in het afleggen van "harde" verklaringen, maar zijn redenering is niet zonder betekenis.

Het blijft een feit dat de geringere complexiteit van elektrische auto's minder mensen en andere kwalificaties vereist om ze te produceren. Dit is een eenvoudige realiteit die automatisch zal leiden tot massaal banenverlies en de noodzaak om sommige werknemers te heroriënteren naar nieuwe specialisaties, zoals Porsche dat momenteel plant. Alleen al in Duitsland zou de overschakeling op "volledig elektrisch" tot 100.000 banen kunnen kosten. Dit is een economische en sociale bom die moeilijk zal zijn om onschadelijk te maken.

 

 

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten