Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Xiaomi mikt op 10 miljoen auto's per jaar

Geschreven door Frédéric Kevers op 30-11-2022

De Chinese technologiereus stort zich op de autosector en mikt op de top vijf van de wereld met een productie van 10 miljoen elektrische auto's per jaar.

Aan ambitie duidelijk geen gebrek bij de Chinese constructeurs, en het woord utopie maakt duidelijk geen deel uit van hun vocabulaire. Hoewel we tot 2024 moeten wachten om de eerste in massa geproduceerde (elektrische) auto van de Chinese techgigant Xiaomi te zien, heeft de oprichter ervan gezegd dat het merk van mobiele telefoons hoopt op de middellange termijn 10 miljoen elektrische auto's per jaar te verkopen, waarbij hij de moderne – en toekomstige – auto vergelijkt met een vorm van consumentenelektronica.

>> Lees ook - Elektronicagigant Xiaomi stapt in de autobusiness

Lid van de top 5

Voor Xiaomi-oprichter Lei Jun zijn de dominante factoren in de aantrekkelijkheid van de auto's van morgen de intelligentie van het object, de software en de gebruikerservaring. Als gevolg daarvan zal de auto een elektronisch consumentenobject worden en zal de markt naar verwachting de trend van smartphones en andere grote technologiestromen volgen, waarbij de marktaandelen sterk geconcentreerd zijn bij de grote spelers. Volgens hem zal 80% van de wereldmarkt in handen zijn van de 5 grootste merken wanneer de markt voor elektrische auto's volwassen is. Het gaat dus om de periode 2030-2035. Vanaf dan moet je in dit ultra-competitieve universum groot zijn of ten onder gaan!

 

10 miljoen per jaar

De doelstelling om 10 miljoen voertuigen per jaar te produceren en te verkopen is echter bijzonder hoog als je bedenkt dat de huidige marktleiders, de groepen Toyota en Volkswagen, momenteel ongeveer... 10 miljoen auto's per jaar verkopen. Maar als we deze ambitie vergelijken met die van Tesla, zou de Chinese reus bijna redelijk blijven. Elon Musk heeft immers verklaard dat Tesla binnen tien jaar tot 20 miljoen auto's per jaar zou kunnen produceren.

“De enige manier waarop we zullen slagen is als we in de top vijf staan en meer dan 10 miljoen auto's per jaar verschepen. De competitie zal wreed zijn.” (Lei Jun, oprichter van Xiaomi)

Eenvoud en lagere kosten

Om deze uitdaging aan te gaan rekent Xiaomi op de grote industriële mogelijkheden van de elektrische auto, die "eenvoudiger" te produceren blijkt, met bijna 30.000 zeer modulaire onderdelen, een grotere vormflexibiliteit op basis van hetzelfde platform en een sterk dalende kostprijs van de productie van batterijen. Volgens Jun zijn de kosten van batterijen de afgelopen tien jaar met 80% gedaald en zullen ze naar verwachting in de toekomst nog verder worden gehalveerd.

 

Horizon 2024

Xiaomi is echter nog maar in de ontwikkelingsfase van zijn eerste model, waarvan de productieversie in 2024 voorgesteld zou worden. Het wordt natuurlijk een volledig elektrisch voertuig, dat twee verschillende elektrische architecturen kan hebben, op 400 en op 800 volt. Deze eerste Xiaomi-auto zou zijn elektrische motoren voeden met "Blade"-batterijpakketten geleverd door BYD, of zou Kirin-cellen van CATL gebruiken.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten