Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak VW: het hoe en waarom

Geschreven door David Leclercq op 10-12-2015

“Een aaneenschakeling van fouten sinds 2005”, zo verklaarde Matthias Müller hoe het VW-schandaal tot stand is kunnen komen.

We zaten al lang te wachten op deze persconferentie. Als sinds september om precies te zijn. Toen kwam de zaak Volkswagen immers aan het licht. Dit leidde soms tot valse geruchten, zoals het schandaal rond de fraude met de CO2-uitstoot, die er uiteindelijk nooit geweest is.

Een aaneenschakeling van fouten

Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van toezicht, en Matthias Müller, de nieuwe CEO van de groep, hebben immers aan de pers uitgelegd dat het schandaal zijn oorsprong eigenlijk vindt in “een aaneenschakeling van fouten”, fouten die soms zelfs teruggaan tot 2005. Volgens beide managers was het gesjoemel met de dieselmotoren duidelijk niet het resultaat “van een geïsoleerde fout, maar wel van een aaneenschakeling van fouten die op geen enkel moment doorbroken werd”.

Moeilijke, maar geen onoverkomelijke situatie

Tijdens de lange vragenronde voor de pers – waar zowel de media als het publiek reikhalzend naar uitgekeken had – toonde Müller zich  echter erg geruststellend, terwijl hij uitlegde dat de situatie “niet dramatisch, maar gespannen” is. Bovendien herhaalde hij al zijn beloftes, namelijk dat hij de zaak tot op de bodem zou onderzoeken en dat hij de groep zou reorganiseren om ze gezonder te maken. En rendabeler. Volgens hem “is de situatie dan wel ernstig, maar dit zal de onderneming niet klein krijgen”. Dit zal sommige kwatongen misschien wel de mond snoeren, temeer daar we weten dat het schandaal rond de vermeende manipulatie van de CO2-cijfers uiteindelijk toch niet bestaat.

Oorsprong in 2005

Pötsch legde uit dat de oorsprong van “dieselgate” teruggaat tot 2005, toen Volkswagen van start is gegaan met een groot offensief op de Amerikaanse markt. Dat blijkt in ieder geval uit de eerste resultaten van de interne onderzoeken die binnenkort afgerond zouden moeten worden. Ze zijn echter nog niet helemaal klaar en er zijn nog altijd 450 experts aan het werk om de precieze oorzaak van het probleem te vinden. Maar nu al blijken uit de verslagen “individuele fouten en gebreken van bepaalde werknemers in bepaalde afdelingen van de onderneming, zwakheden in bepaalde procedures en een houding van bepaalde mensen waarbij overtredingen op de wet door de vingers gezien werden”, zo verduidelijkte Pötsch. Hij vindt vooral het laatste punt “het moeilijkste om te aanvaarden”.

Vernieuwing op managersniveau

De twee bazen van Volkswagen hebben ook beloofd alle procedures volledig te vernieuwen om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich in de toekomst opnieuw zou kunnen voordoen. De identiteiten van de verantwoordelijken werden echter niet onthuld en er werd ook niets gezegd over het aantal betrokken personen. Tot hiertoe er zouden slechts zeven op het matje geroepen zijn.

Winterkorn wist van niets

Blijkbaar zou de voormalige CEO van de groep, Martin Winterkorn, niets geweten hebben van de oplichterij binnen zijn onderneming. “Wij zien geen enkel teken van betrokkenheid van leden van de directie of van de raad van toezicht”, zo verklaarde Pötsch. Müller benadrukte nog dat hij zou ijveren “voor elke klant, voor elke auto” en dat blijkt echt wel nodig nu de curve van de verkoop wat begint door te zakken. Beide directeurs hebben echter geen informatie gegeven over de kolossale financiële gevolgen die de groep zal moeten dragen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten