Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / 100 jaar BMW: een retrospectieve

Geschreven door Jean-François Christiaens op 07-03-2016

BMW vierde op 7 maart 2016 zijn honderdste verjaardag. De perfecte gelegenheid om terug te blikken op de geschiedenis van het merk.

De festiviteiten voor het honderdjarige bestaan van BMW startten officieel op 7 maart – de dag waarop het Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft (BMW AG) ingeschreven werd in het handelsregister. De feestelijke gebeurtenissen zijn voornamelijk opgebouwd rond het toekomstgerichte thema: The Next 100 years. Daarbij profiteert de BMW-groep ervan om een conceptcar voor te stellen, de Vision Next 100, die een beroep doet op visionaire technologieën en die een symbolische wereldreis zal maken van China, naar Engeland en de Verenigde Staten.

Fusie van twee bedrijven

Het avontuur van BMW start officieel op 7 maart 1916. Het Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft ontstaat uit de fusie van twee bedrijven uit München, namelijk de Bayerische Flugzeugwerke van Karl Friedrich Rapp en Otto-Werke van Gustav Otto. BMW AG profileert zich aanvankelijk als een fabrikant van (vliegtuig)motoren, zoals zijn naam aangeeft. Ten gevolge van de militaire nederlaag van Duitsland tijdens de Eerste Wereldoorlog mocht BMW evenwel geen motoren, noch vliegtuigen meer bouwen voor de natie, waardoor het motoren begint te bouwen voor motorfietsen, auto's en vrachtwagens. Vervolgens specialiseert BMW zich in de productie van motorfietsen. Denk maar aan de BMW R 32, die gebouwd werd in 1923, ofwel de eerste tweewieler die het BMW-logo mocht dragen.

Nazisme

Nog voor de Tweede Wereldoorlog stort BMW zich eveneens op de autoproductie. Zo was de voorstelling van de BMW 328 in juni 1936 op de Nürburgring meer bepaald de start van de sportieve ambities van het jonge Duitse merk. De 328 incarneerde toen al waar het merk tachtig jaar later nog altijd voor wil staan: dynamisme en technische innovatie. Vervolgens kwam de pijnlijke naziperiode eraan. Onder het nationaalsocialisme van de jaren dertig en veertig transformeerde BMW AG zich tot toeleverancier van allerhande types van motoren (voor vliegtuigen, auto's en motorfietsen) voor het Duitse leger. Om het hoofd te kunnen bieden aan de overvloed aan bestellingen deed het bedrijf dan ook een beroep op dwangarbeiders, krijgsgevangenen en  gevangenen uit concentratiekampen.

December 1959

De naoorlogse periode bleek moeilijk voor de Bayerische Motoren Werke, want in het midden van de jaren vijftig, toen het gamma uit zeer uiteenlopende modellen bestond, met de Isetta aan de ene kant en de luxueuze 501 aan de andere, zorgde een zware crisis bijna voor het verlies van de onafhankelijkheid van BMW AG. Zo werd het bedrijf net niet verkocht aan zijn concurrent Daimler-Benz. De overname werd tijdens de algemene vergadering van 9 december 1959 maar net tegengehouden door de tussenkomst van een aantal kleine aandeelhouders en verdelers van BMW. Een van de belangrijkste aandeelhouders, de industrieel Herbert Quandt, nam de verantwoordelijkheid op zich om een oplossing te vinden voor het bedrijf. Het engagement van Herbert Quandt, en later van zijn familie, heeft tot op de dag van vandaag de onafhankelijkheid verzekerd van het bedrijf.

Neue Klasse

De BMW 1500, het eerste model van de zogenaamde 'Neue Klasse', zorgt ervoor dat BMW opnieuw kan meespelen aan het begin van de jaren zestig en staat daarbij aan de wieg van het segment van de sportieve gezinsberlines – die vandaag de dag door alle premiumconstructeurs aangeboden worden. In 1980 herhaalde BMW de revolutie met zijn GS bij de motorfietsen. De R 80 G/S was toen de eerste en enige off-roader met een grote cilinderinhoud die de kwaliteiten van een wegmodel had.

SAV

In januari 1999 zorgde BMW op het salon van Detroit opnieuw voor een verrassing met een concept dat een specifiek voertuig kruist met een terreinwagen. BMW, dat hiermee voorliep op het succes van de SUV, innoveerde met een X5, die zich onderscheidde door een hoge zitpositie, een dynamisch weggedrag en vierwielaandrijving. Een commerciële hit, die snel zou leiden tot een heuse X-familie bij BMW.

i-label

Net voor zijn honderdste verjaardag onderscheidt BMW zich weer met het i-label. In 2013 geeft de BMW Group een volledig nieuwe interpretatie aan het mobiliteitsconcept en lanceert het de BMW i3, een elektrisch model dat het begin betekent van een nieuw tijdperk bij BMW. Zo zal de i3 ongetwijfeld de voorloper zijn van een zeer groot gamma... Afspraak binnen honderd jaar.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten