Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Renault MT 6CV

Geschreven door Ken Divjak op 23-09-2022

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Renault MT 6CV van Nicolas Van Frausum.

Met oldtimerspecialist Bernard Marreyt in de familie mag het niet verbazen dat Nicolas Van Frausum al vroeg door de klassiekermicrobe werd gebeten. “Op je veertiende de Rally van Brussel mogen meerijden met een Alvis Speed 25, dat vergeet je nooit meer”, zegt hij vandaag nog met pretoogjes. Op zijn 22e had Nicolas zijn eerste klassieker te pakken met de VW-Porsche 914, een model dat hij ook via zijn oom had leren kennen.

“Destijds was de 914 nog betaalbaar en bovendien geschikt voor dagelijks gebruik”, klinkt het daarover. Zijn introductie in de echte klassiekers, in het bijzonder de zogenoemde ‘pre-wars’ of vooroorlogse modellen, volgde vijf jaar later met deze Renault MT 6CV uit 1924.

Stuk geschiedenis

“De meeste mensen denken dat alles uit het interbellum enorm complex en duur is, maar dat hoeft heus niet zo te zijn. Voor minder dan 20.000 euro heb je al een uniek stukje autogeschiedenis met het stuur links en de pedalen in de juiste volgorde.”

Voor zover Nicolas de roots van zijn Renault heeft kunnen traceren, liep de 6CV als een gesloten personenwagen van de band met een 15 pk sterke 950 cc-motor en werd hij pas later tot een open tweezitter met puntstaart geconverteerd. “Het waren de tijden van de grote rivaliteit tussen Renault en Citroën, die zich beide door de productieprincipes van Henry Ford en de Model T lieten inspireren”, voegt de automotive accountmanager er nog aan toe.

Voor vrouwelijke bestuurders

“Opvallend is ook dat modellen zoals deze MT, maar ook de vroegere KJ en de latere NN, met vrouwelijke bestuurders in gedachten werden ontwikkeld – net als de 5CV van Citroën. Het maakt dat ze bijna honderd jaar later nog altijd makkelijk te bedienen vallen en bovendien erg sympathiek overkomen. Dat bleek deze zomer nog maar eens tijdens de Circuit des Ardennes-rally voor pre-wars, die telkens weer veel kijklustigen trekt.”

Nicolas vindt het belangrijk om klassiekers onder de aandacht te houden, opdat hun erfgoed niet verloren gaat. Een uitspraak die je best letterlijk mag nemen, want dit najaar organiseert hij al voor de 17e keer het Antwerp Concours d’Elegance. Daar staat deze keer een andere rivaliteit uit de autogeschiedenis centraal, namelijk die tussen BMW en Mercedes.

Foto's: © Dennis Noten

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten