Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Ford: 100% elektrisch in Europa vanaf 2030

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-02-2021

De toekomst van Ford wordt volledig elektrisch op onze Europese markt vanaf 2030. Het Amerikaanse merk werkt samen met Volkswagen om dit te realiseren.

Ford gaat de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor, hybride of niet, stopzetten in Europa vanaf 2030. De Amerikaanse constructeur heeft een alliantie met Volkswagen gesloten om het elektrische MEB-platform van de Duitse groep te gebruiken voor zijn toekomstige modellen. "We zijn erin geslaagd om Ford Europe te herstructureren en winstgevend te maken in het laatste kwartaal van 2020. Nu kijken we naar de toekomst, die volledig elektrisch wordt in Europa", zegt Stuart Rowley, voorzitter van Ford Europe.

MEB-platform

Ford gaat 1 miljard euro investeren in zijn fabriek in Keulen (Duitsland) om er een volledig elektrisch model te bouwen, naast de Fiesta, die al in deze fabriek wordt geproduceerd. Op termijn zal enkel de auto zonder uitstoot van de productielijn rollen. Het model zal gebaseerd worden op het MEB-platform van Volkswagen, maar zal volgens Rowley sterk verschillen van de elektrische producten van VW.

Deze transitie naar een volledig elektrisch aanbod zal worden gemarkeerd door een belangrijke eerste stap in 2026, wanneer alle wagens van het blauwe ovaal geëlektrificeerd zullen zijn. Dat wil zeggen: volledig elektrisch of plug-in hybride. Een deadline die twee jaar na die van de bedrijfswagens (lichte vrachtwagens) komt, die al in 2024 dezelfde transformatie zullen ondergaan hebben. Ford is echter niet duidelijk wanneer de verbrandingsmotor definitief geschrapt worden.

Op bevel van de Queen

De eerste mijlpaal van deze transformatie, de Mustang Mach-E, start zijn carrière in 2021 en moet Ford in staat stellen onder de belangrijke grens van 95 g/km CO2 te geraken voor het gemiddelde van de verkochte wagens in Europa. Voor 2020 moest de Amerikaanse constructeur nog de krachten bundelen met Volvo om het boetebedrag te minimaliseren vanwege een vertraging in de leveringen van de plug-in hybride Kuga als gevolg van een fout in de batterijcellen van het model.

Met deze aankondiging zorgt Ford ook dat het in lijn loopt met de regels van de Britse markt, de belangrijkse voor het merk in Europa, aangezien het Verenigd Koninkrijk al een verbod op verbrandingsmotoren heeft aangekondigd voor 2030. Een beslissing die ook Jaguar ertoe leidde om al in 2025 over te schakelen op enkel nog elektrische modellen (net als Bentley in 2030), terwijl tegenhanger Land Rover ook zijn elektrificatie versnelt. Een berekende keuze voor Ford, dat zijn activiteiten in Europa al heeft verminderd en goedkoper heeft gemaakt om zijn beste kwartaalresultaat in meer dan vier jaar te boeken eind 2020.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten