Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ford noteert enorme verliezen voor de EV-divisie

Geschreven door Hans Dierckx op 19-04-2023

De Amerikaanse constructeur verwacht eind 2023 2,7 miljard dollar te verliezen met zijn elektrische divisie 'Model e'. Een pessimistische voorspelling, maar ook een logische?

Het is altijd opletten met cijfers uit de toekomst, maar toch werpen de bedragen die Ford recent noemde, een zeldzame blik op de energietransitie waarmee elke autobouwer in mindere of meerdere mate begonnen is. Zeker omdat de Amerikaanse fabrikant sinds 2022 zijn boekhouding niet langer opdeelt per continent, maar per producttype: ‘Ford Blue’ voor auto’s met verbrandingsmotor, ‘Ford Pro’ voor bestelwagens en andere commerciële voertuigen en ‘Model e’ voor EV’s.

In 2022 maakten de eerste twee winst, respectievelijk 6,3 en 2,9 miljard euro, terwijl de elektrische divisie 1,9 miljard verlies draaide. Voor komend jaar verwacht het Blauwe Ovaal dat de rode cijfers voor zijn elektrotak zelfs nog zullen oplopen tot 2,7 miljard.

Volkswagen

De term ‘verlies’ is in zekere zin pejoratief, ten dele kun je ook spreken van ‘investeringen’, aangezien een stuk van dat bedrag bestemd is voor de bouw van enkele nieuwe fabrieken in het thuisland. Ford kondigde in februari nog aan dat het in Europa 3.800 banen zou schrappen, vooral op de ontwikkelingsafdelingen in Duitsland.

LEES OOK: Nieuwe Explorer is de VW ID.4 van Ford

Een deel van dat werk wordt nu namelijk door Volkswagen opgeknapt, getuige de zopas onthulde Ford Explorer, die op de MEB-architectuur van de ‘concurrentie’ uit Wolfsburg rust. Op dezelfde manier als Ford is overigens ook Renault bezig zichzelf in stukken te snijden. Daarbij gaat de EV-afdeling van het Franse merk onder de naam Ampère een eigen financiële koers varen, met wellicht een beursgang.

Schrikbarende bedragen

De bedragen die Ford noemt, ogen schrikbarend, maar horen tot de gang van zaken in de autosector. Aan elk nieuw product gaat een investering van honderden miljoenen euro vooraf, die kan oplopen tot 1 miljard, afhankelijk van wat er allemaal nieuw ontwikkeld is.

Net als in elke andere branche dient een constructeur dan eerst een bepaald aantal stuks te verkopen om het omslagpunt te bereiken waarop die investering rendabel wordt. De kunst bestaat erin om die investeringen zodanig te spreiden dat er doorlopend winst gemaakt wordt met bestaande producten.

Fords financiële topman John Lawler gaf in een interview mee dat de elektrische modellen tegen 2026 op zichzelf een rentabiliteit van 8 procent moeten bereiken. Hij noemde de EV-divisie “een start-up binnen Ford”, naar analogie van wat Tesla zo’n tien jaar geleden was. Dat bedrijf stapelde jarenlang de verliezen op, omdat het nieuwe producten ontwikkelde terwijl er nog geen bestaande modellen waren die dat omslagpunt al bereikt hadden en voor de financiering konden zorgen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten