Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen 2018: diesel tuimelt

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-01-2019

2018 was het op een na beste jaar in termen van inschrijvingen van nieuwe auto’s. Een dynamische markt waar diesel zijn populariteit verliest. En het wordt niet vervangen door hybrides en alternatieve oplossingen.

Met 549.632 ingeschreven nieuwe voertuigen in België (exclusief uitschrijvingen in december) was 2018 iets beter dan 2017 met een lichte stijging van 0,57%. Dat is, bruto gezien, het tweede beste jaar na 2011 (572.211 inschrijvingen), toen de aankopen gestimuleerd werden door het einde van de premie voor diesels. Toen hadden bijna 7 op de 10 nieuw aangekochte auto’s een dieselmotor. In 2017 daalde het aandeel van dieselauto’s tot 46,3% en zelfs tot 35,5% in 2018!

Niet voor de hybrides

De verschuiving in de markt gaat natuurlijk richting de benzinemotoren. Zo heeft 58,56% van de nieuw ingeschreven voertuigen in 2018 een motor die op loodvrij E10/E5 draait, zonder elektrische hulp. De hybrides slagen er blijkbaar niet in om de ex-dieselrijders te verleiden. Deze oplossing heeft 4,73% van de kopers in 2018 kunnen aantrekken, tegenover 4,44% in 2017. Een zwakke stijging! CNG gaat van 0,45% in 2017 naar 0,73% in 2018, waarbij het de volledig elektrische modellen inhaalt (0,66% in 2018 tegenover 0,49% in 2017). CNG profiteert van een al goed ontwikkeld aardgasdistributienetwerk voor voertuigen in Vlaanderen en Wallonië. LPG blijft daarentegen echt in de marge met 0,03% van de verkopen. Om nog maar te zwijgen over waterstof.

CO2

Deze nieuwe liefde voor benzinemotoren, en de voor velen nog weinig aantrekkelijke elektrische alternatieven, vormt een nieuw probleem: dat van de CO2-emissies! Deze vernieuwing van de vloot richting benzine zal uiteraard de vervuilende emissies door dieselmotoren verminderen, maar de CO2-uitstoot gaat omhoog. Een hoofdbreker voor de autoriteiten die de uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen, NOx willen beperken en de luchtkwaliteit in steden willen verbeteren…

Toekomstige spanningen?

De politieke objectieven liggen vast, maar voorlopig lijkt de bevolking nog niet klaar om de klassieke verbrandingsmotor te verlaten, ondanks de recente afkeer voor diesel. Er bestaat dus een risico voor nog strengere verkeersbeperkingen na 2025 of zelfs een massale weerstand voor de beslissingen van de autoriteiten die onvermijdelijk sterke spanningen creëren in de samenleving. Vooral als de voorgestelde alternatieven (nog) niet lijken te voldoen aan de behoeften.

Boom van gemotoriseerde tweewielers

Een ander geobserveerd fenomeen is de explosieve groei van gemotoriseerde tweewielers. Deze markt is met 11;4% gegroeid voor de motorfietsen en met 12,7% voor bromfietsen en scooters. Is dit een bewijs van de behoefte aan gemotoriseerde individuele mobiliteit? Ook al laten de stadsbewoners graag hun voertuig achter ten faveure van openbaar vervoer. Lichte vrachtwagens stijgen ook licht met 2,01%.

De balans van de merken

Tenslotte leren we uit de cijfers van 2018 dat, niet verrassend, Volkswagen nog steeds het favoriete merk is van Belgen die een nieuwe auto kopen. VW (52.738 inschrijvingen) wordt gevolgd door Renault (50.213) en Peugeot (42.623). Vervolgens komen de Duitse premiummerken BMW (40.057) en Mercedes (35.526) op de top 5 te vervolledigen. De andere marktleiders zijn, in volgorde: Opel, Audi, Ford, Citroën en Hyundai.

De tops en de flops

De grootste vooruitgang (in percentage, zonder de merken in de marge) is voor Jeep (+89,83+) terwijl de grootste schuiver voor Infiniti is: -56,54%! We merken ook op dat Bugatti, zoals in 2017, één nieuw voertuig heeft ingeschreven in België. En in het segment van de luxe- en supersportwagens: Aston Martin, Lotus en vooral McLaren kunnen lachen, terwijl Rolls-Royce, Ferrari en vooral Maserati huiveren. Voor zijn eerste jaar op de markt heeft Alpine 73 Belgen verleid. Tenslotte verloor Tesla 23,72% in 2018, met 878 inschrijvingen tegenover 1151 in 2017.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten