Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen maart 2021: tweedehandsmarkt in groei

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-04-2021

De inschrijvingscijfers van tweedhandswagens in maart 2021 laten een markt zien die het beter doet dan maart... 2019. In tegenstelling tot de nieuwe auto's, die in een dal blijven. Waarom?

Angst voor de toekomstige milieuregels en onzekerheid over de toekomst? Een te hoge prijs van nieuwe wagens? Een krap huishoudbudget? Of toch aantrekkelijkere tweedehands aanbiedingen? Er zijn veel mogelijke redenen om de sterke heropleving van de Belgische tweedehandsmarkt te verklaren, ten nadele van de nieuwe wagens. Maar de antwoorden zijn niet helemaal duidelijk om deze rage voor tweedehandswagens te verklaren. Want de inschrijvingen van nieuwe wagens zijn zelfs achteruitgegaan in het eerste kwartaal van 2021 tegenover 2020 (-5,6%). En maart 2021, vergeleken met maart 2019, voor corona, doet het nog slechter: -17,3%.

Nieuwe hybrides aan de top

Deze slechte cijfers kunnen te maken hebben met een grotere wachttijd tussen de bestelling en levering, en dus ook de inschrijving. Naast Covid-19 wordt de automarkt ook geteisterd door chiptekorten en productievertragingen. We zullen nog enkele maanden moeten wachten om de impact te kunnen inschatten van deze vertragingen op de markt. Maar het is dus duidelijk dat de nieuwe automarkt onder verschillende kwalen lijdt. Dankzij de bedrijfswagens bedraagt het aantal hybrides momenteel echter 26,4% (waarvan 10,4% plug-in hybrides) tegenover 45,4% benzine en 24,1% diesel. De EV's vertegenwoordigen nog altijd maar 3,3% van de inschrijvingen.

Tweedehands met wind in de rug

Bij de tweedehandswagens is de situatie net omgekeerd: er zijn 68.310 tweedehandswagens verkocht in maart 2021, wat 14,9% meer is dan in maart 2019. Rekening houdend met de sluitingen in maart 2020, toont de vergelijking met vorig jaar een (anekdotische) groei van maar liefst 72,7%. Deze sterke vraag naar gebruikte auto's zou echter ook een pervers effect kunnen hebben: een stijging van de prijzen door een beperkt aanbod van de wagens.

Benzine op kop

De tweedehands benzinewagens hebben de diesels ingehaald: 50,2% tegenover 45,7%. Er zijn een pak minder hybride modellen die tweedehands worden verkocht, maar het marktaandeel is wel van 1,6% naar 3,1% gestegen in een jaar tijd. Het is vooral een kwestie van aanbod, want de gemiddelde leeftijd van een tweedehandswagen is 7 jaar. Door de evolutie van de modellen sinds 2015, met meer hybrides, zullen de deels elektrische wagens ongetwijfeld steeds meer marktaandeel geven. En hetzelfde gaat natuurlijk op voor de elektrische wagen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten