Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen november 2020: ook tweedehandsmarkt lijdt

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-12-2020

De tweedehandsmarkt doet het beter dan de markt voor nieuwe auto's in ons land, maar de maand november heeft die eerste ook geen deugd gedaan door de lockdownmaatregelen.

Met de sluiting van de showrooms als gevolg van de tweede lockdown van dit jaar, hebben de inschrijvingen weer een daling gekend in de maand november als we vergelijken met 2019. En hoewel hij minder hard getroffen wordt dan de markt voor nieuwe auto's, kent de tweedehandsmarkt ook een daling van bijna 6%.

Het lockdowneffect

Na 5 min positieve maanden keerde de verkoop van particuliere tweedehandswagens terug naar een negatieve trend vergeleken met 2019 voor de maand november. Met een daling van 5,9% zit hij dicht bij de gemiddelde daling over de eerste 11 maanden van het jaar die op -6,4% uitkomt. Opvallend zijn het enkel de inschrijvingen van personenwagens die lijden, de lichte en zware vrachtwagens kregen een stijging van 9,8% tot 23,3%. Een mooie score, maar eentje die niet kan tippen aan de groei van de tweewielers, die het 37% beter doen dan vorig jaar!

De markt voor nieuwe auto's is daarentegen veel slechter af met een daling van 15,4% in november en -22,3% in de periode van januari tot november. Als we kijken naar de brandstofverdeling, dan is benzine ook het populairst op de tweedehandsmarkt met 49,6% van de verkopen, tegenover 47,8% voor diesel. De alternatieve aandrijflijnen blijven anekdotisch, in tegenstelling tot de markt voor nieuwe auto's. Daar zien we een stabiel aandeel voor diesel (van 31,4% naar 31,6%), maar benzine gaat flink achteruit (van 60,4% naar 49,1%) ten voordele van de hybrides (van 6,1% naar 15,4%), terwijl ook de elektrische modellen hun marktaandeel verdubbelen tot 3%.

Tenslotte merken we op dat de Duitse merken de voorkeur behouden van de tweedehandskopers. In november is Volkswagen het meest gekozen merk met 12,2%, maar daarmee gaat het wel 4,7% achteruit tegenover 2019. Vervolgens op de ranglijst staan BMW (9,3%, +0,2%), Opel (7,8%, +15,5%), Mercedes (6,9%, -9,3%) en Ford (6,6%, -5,9%). Over de eerste 11 maanden van dit jaar verandert de top 4 niet, enkel Renault vervangt Ford op de vijfde plek.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten