Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Jaguar XJ-S (1976-1996)

Geschreven door Steven Appelmans op 03-08-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Jaguar XJ-S (1976-1996).

Voor we de puristen over ons heen krijgen: het kan ook de Jaguar XJS zijn. Na de facelift in 1991 verloor de coupé zijn trema, waarmee je meteen een eerste aanknopingpunt hebt in je gesprek met de verkoper. Andere mogelijke topics zijn zijn foute cool, hoeveel E-Type er nog in terug te vinden is en of hij nu het meest te pruimen valt als V12 dan wel met zescilinder. Deze Jaguar trakteert je dus op de nodige stof tot discussie, zelfs voor je er een meter mee hebt gereden. Dat alleen maakt hem een interessante optie voor die leegstaande plek in je garage.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Waarop moet je letten?

Jaguars uit de British Leyland-dagen (alles voor 1989) zijn notoir om hun falende elektronica en kwakkelende mechaniek. Niet dat dat je moet tegenhouden, bij de veelal Duitse concurrenten was dat eertijds niet anders, maar het vergt wel extra waakzaamheid. Zeker als je een Jaguar XJ-S/XJS met V12 op de kop wil tikken, dien je de nodige omzichtigheid in acht te nemen. Onderhoud en reparaties voor die twaalfcilinder kunnen aardig oplopen, dus tenzij je je zelf in staat acht de steeksleutel ter hand te nemen (of je een aanzienlijk budget achter de hand hebt gehouden), verdienen de post-94 zescilinders (codenaam AJ16) misschien meer je aandacht.

Hoeveel mag dat kosten?

Reken ergens tussen 10 en 20.000 euro, wat in essentie peanuts is voor een coupé-met-V12. Bovendien komt de Jaguar XJ-S/XJS gezegend met een behoorlijk luxueuze inborst en comfortable weggedrag die hem een stuk bruikbaarder/aangenamer maken dan de meer exotische alternatieven. Alleen zijn er dus de lopende rekeningen voor onderhoud en brandstof, plegen de doorgerekende taksen een financiële aanslag en lijkt een bonus bij doorverkoop niet meteen aan de orde wegens niet genoeg gegeerd.

Zijn er leuke alternatieven?

Wil je toch wat meer zekerheid inbouwen, dan kan je misschien op zoek naar een BMW 850 of, als het niet perse een twaalfpitter moet zijn, een Porsche 928. Een Rover SD1 met die legendarische 3,5 liter-V8 is misschien ook het onderzoeken waard, net als een Aston Martin Virage.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten