Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Meer dan een miljoen (PH)EV's verkocht in Europa in 2020

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-02-2021

Geëlektrificeerde auto's hebben een ware boom beleefd in Europa in 2020. De drempel van een miljoen verkochte exemplaren werd dan ook overschreden in het coronajaar 2020.

Volgens een rapport van de ACEA, de vereniging van Europese constructeurs, zijn er meer dan een miljoen geëlektrificeerde wagens (elektrische wagens, plug-in hybrides en brandstofcelauto's) verkocht in de landen van de Europese Unie in 2020. Een groei van 169% vergeleken met 2019. In totaal vertegenwoordigt deze markt nu meer dan een op de vijf nieuw verkochte wagens, ofwel 22,4% van de verkoop. Zonder nog rekening te houden met IJsland, Zwitserland en vooral Noorwegen, waar meer dan de helft van alle nieuwe wagens elektrisch is.

Geen niche meer

Een eerste observatie is dat, in een Europese markt die over het algemeen daalde met bijna 24%, enkel de benzine- (-37,3%) en dieselwagens (-32,3%) aan terrein hebben verloren, terwijl alle alternatieve aandrijflijnen (elektrisch of deels elektrisch, LPG, CNG, biobrandstof) zijn gegroeid met 59,4 tot 262,3%. Tot nu toe spraken we over een nicheproduct, maar de geëlektrificeerde wagen is dat duidelijk niet meer en neemt zelfs lustig het marktaandeel van de traditionele brandstoffen in.

De plug-in hybrides, een fiscaal vaak gunstige en voor heel wat automobilisten toch iets 'veiligere' keuze dan een EV, hebben een spectaculaire groei gekend van 262,3%, waarmee ze van 139.954 naar maar liefst 507.059 verkochte exemplaren zijn gegaan. Daarmee komen ze in de buurt van de BEV's, de batterijelektrische wagens, die 538.772 keer over de toonbank gingen in 2020, een groei van 117,4%. Ter vergelijking; de niet-oplaadbare hybrides, met ook de milde hybrides meegerekend (meestal met een starter-generator op 48 V), vertegenwoordigen 675.733 verkochte exemplaren, een kleine groei van 12,2% tegenover 2019.

In België blijven de trends vergelijkbaar met die van de EU met een boom voor PHEV's: +252,2% voor een totaal van 31.343 wagens, waarmee ons land op de 4e plek komt te staan, na Duitsland, Frankrijk en Zweden. Wat  BEV's betreft, staat de Belgische markt op de 8e plaats in Europa, met 14.994 stuks, een groei van 69,7% op een jaar tijd.

Kiezen met de portefeuille

Hoe kunnen we deze sterke stijging verklaren bij de verkoop van auto's die nochtans een stuk duurder zijn in aanschaf, in een markt die met bijna 25% achteruit is gegaan tijdens een economische crisis door de COVID-19-pandemie? Is het geld niet de voornaamste beslisser? Niet altijd, want heel wat automobilisten kiezen voor een (PH)EV uit ecologische overtuiging, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen heeft de overgang naar elektrische mobiliteit wel degelijk een financiële reden, zowel vanuit het oogpunt van de constructeurs als voor de kopers (privé of professioneel).

De meeste landen geven een fiscale stimulus voor de aankoop van een wagen met een lage of onbestaande CO2-uitstoot, terwijl de lagere kost van deze energiebron (zeker als je thuis of op het werk kan bijladen) een onmiskenbare troef voor een BEV of PHEV vertegenwoordigt. Deze vlieger gaat vooral op voor professionals in ons land, al is er ook een ecologische keerzijde van die PHEV-medaille...

Maar vooral de constructeurs hebben er nu alle belang bij om modellen te verkopen met een CO2-uitstoot van 0 of bijna 0, om zo de gemiddelde grenswaarde van 95 g/km opgelegd door de EU niet te overschrijden en zo zware boetes te vermijden. De constructeurs die hier niet in slagen, kopen CO2-kredieten van zij die hun huiswerk wel op tijd hebben gedaan. We kunnen er dus wel van uitgaan dat dit een trend is die zal blijven aanhouden, gezien de doelstellingen die de EU ook voor de toekomst heeft opgesteld qua koolstofneutraliteit.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten