Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Meer geëlektrificeerde auto's dan diesels verkocht in september

Geschreven door Yeelen Möller op 30-10-2020

Volgens cijfers van onderzoeksbureau JATO Dynamics zijn er in september 2020 voor het eerst meer hybrides en elektrische wagens dan diesels ingeschreven in Europa. In ons land zitten we echter nog niet zo ver.

Opvallende cijfers van studiebureau JATO: dieselwagens vertegenwoordigden minder dan 25% van de totale Europese automarkt in september 2020. De dalende trend van diesel is al sinds 2015 ingezet, maar ook benzine heeft flink aan terrein verloren, met nog een marktaandeel van 47% in Europa in september. Vorig jaar was dat nog 59%. De een zijn dood is de ander zijn brood, want de dalende cijfers van de traditionele brandstoffen betekenen dat de geëlektrificeerde modellen een grote sprong hebben gemaakt. De hybrides, plug-in hybrides, elektrische wagens en waterstofauto's wisten samen een marktaandeel van iets meer dan 25%. Een verdubbeling van het aandeel tegenover september 2019, waarmee de geëlektrificeerde auto's voor het eerst diesel inhalen.

Goed nieuws voor de Europese constructeurs, die de hybrides nodig hebben om hun CO2-doelstellingen te behalen. Al is het belangrijk om mee te delen dat ook de milde hybrides worden meegeteld in deze berekening, een lichte vorm van elektrificatie die steeds meer constructeurs gebruiken om de CO2-uitstoot van hun 'gewone' modellen te verlagen. Zo bestaat een groot deel van het gamma van BMW tegenwoordig uit deze 48 V-hybrides die niet enkel op elektriciteit kunnen rijden.

Toyota als voorloper

Hybrides rijden natuurlijk ook nog steeds op benzine of diesel, maar het is wel een interessante trend, en een die zich de komende jaren waarschijnlijk zal voortzetten. Toyota is als pionier in zelfladende hybrides trouwens de marktleider in het segment van geëlektrificeerde wagens, maar Volkswagen maakt ook een inhaalbeweging om op de tweede plek te eindigen. Ook qua volledig elektrische auto's neemt de Volkswagen-groep een leiderspositie in, al blijft Tesla het populairste merk.

En in België?

In ons land loopt het nog niet zo snel, al is onze liefde voor diesel ook sterk aan het afnemen. In september bedroeg het marktaandeel van de zelfontbranders bij de nieuwe inschrijvingen nog 34,63%, terwijl de hybrides en de elektrische modellen samengeteld 16,94% van het marktaandeel in handen hadden. Deze cijfers van Febiac tellen de milde hybrides echter nog bij de 'gewone' benzines en diesels, het verschil tussen ons land en Europa is dus minder groot dan het lijkt.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten