Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Gedaan met de autonome shuttle in Parijs en ongeval in Wenen

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-07-2019

Na (bijna) 2 jaar activiteit wordt de autonome shuttle Navya van La Défense bij Parijs geannuleerd. Het was een totale mislukking: te traag, niet in staat om de stroom aan reizigers te verwerken en onbetrouwbaar!

Het is niet meer mogelijk om een ritje te doen met de autonome shuttle Navya in La Défense bij Parijs. De beheerder van de openbare instelling heeft de handdoek in de ring gegooid en de dienst stopgezet. Die werd in juli 2017 gelanceerd. Het busje kan tot 15 passagiers aan 25 km/u vervoeren. De gebruikers waren erg tevreden tijdens de eerste maanden, met 30.000 gebruikers en een tevredenheidsscore van 97%. Maar de beheerder kreeg er snel spijt van. Na de testfase met een noodbestuurder aan boord was het niet meer mogelijk om zonder te doen. De shuttle, met Lidar-sensoren, was niet in staat om alleen en correct alle drukte op het plein te verwerken. Er moest dus personeel aan boord zitten om botsingen te voorkomen met voetgangers, fietsers of andere zwakke weggebruikers. Bovendien was zijn operationele snelheid gelijk aan die van een voetganger.

Drukte

Bovendien is deze zone zeer actief, waardoor Navya gedesoriënteerd was bij elke activiteit: food trucks, kerstmarkt, wegenwerken, … Vooral omdat de torens van la Défense en hun stedelijk ravijneffect soms een belemmering vormen voor de noodzakelijke GPS-verbinding. Tel daar ook nog de pannes op, tot op het punt dat een van de drie shuttles moest geschrapt worden na 6 maanden inactiviteit tussen december 2017 en juni 2018. Uiteindelijk wordt het idee verlaten. De autonome shuttle voldoet duidelijk niet aan de eisen van de beheerder in deze bruisende omgeving vol activiteiten. De autonome shuttle Navya wordt in andere Europese steden gebruikt, maar ook in Las Vegas in de VS. Hij is ook getest in Han-sur-Lesse en Waterloo op toeristische plekken, maar ook met de aanwezigheid van een noodbestuurder. Daarnaast zijn we ook te weten gekomen dat Wenen zijn experiment heeft opgeschort na een kleine botsing met een voetganger vorige week. Die had oortjes in en had de shuttle niet gezien. Ze houdt er schaafwonden aan de benen aan over. Het autonome voertuig is direct gestopt bij de botsing.

Positieve tests in België

In Han-sur-Lesse en Waterloo waren de tests van een jaar eerder positief. De shuttle heeft er zijn missie kunnen volbrengen. Hij werkte er goed in alle weersomstandigheden, zelfs tijdens zware buien. Het autonome voertuig kon ook overweg met signalisatieborden die op zijn parcours zijn gevallen. Hij heeft ook verschillende ongevallen kunnen voorkomen met onvoorzichtige voetgangers of chauffeurs die de voorrangsregels niet volgen. De shuttle is niet in staat om obstakels te ontwijken, in geval van gevaar stopt hij gewoon. De noodbestuurder moet hem dan opnieuw starten en eventueel een manoeuvre uitvoeren, bijvoorbeeld door een slecht geparkeerde auto te omzeilen. De enige technische problemen zaten in de sluiting van de deuren. Er komen nog tests in andere steden en plaatsen volgens Vias, dat toezicht houdt op dit project.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten