Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / EV-batterijen verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun capaciteit per jaar

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-12-2019

Een bedrijf dat fleetbeheer analyseert heeft een studie gepubliceerd rond het capaciteitsverlies van de batterijen van 6.300 elektrische auto’s. Het verlies loopt in het slechtste geval op tot 4,5 procent per jaar.

De beste manier om het rijbereik van de batterij van een elektrische auto te vrijwaren is om niet aan snellaadpalen te herladen. Dat is een van de besluiten die we kunnen trekken uit de studie naar de levensduur van batterijen door het bedrijf Geotab. Deze Canadese specialist in software voor fleetbeheer heeft vastgesteld dat de batterij van een EV gemiddeld 2,3 procent per jaar aan opslagcapaciteit verliest. Maar dat cijfer hangt af van het gebruik en het automodel. Sommige auto’s, vooral de meer recente modellen, verliezen minder dan 1 procent per jaar.

Leaf scoort matig

Het model dat volgens Geotab het snelst zijn rijbereik verliest is de Nissan Leaf uit 2015. Die ziet elk jaar 4,5 procent van zijn bereik verdampen. Alle modeljaren van de Leaf zitten trouwens onder het gemiddelde. Een deel van de verklaring zit in de architectuur van het elektrische systeem van de Japanse berline met een passieve koeling in plaats van vloeistofkoeling. Dat is trouwens de belangrijkste vaststelling van de studie: niet koude is de grootste vijand van het rijbereik, wel hitte. Die doet lithiumcellen sneller verouderen.

Warmte slechter dan koude

Mensen die hun EV vooral inzetten in warme streken zien het rijbereik sneller zakken dan wie in een gebied met een gematigd of koud klimaat leeft. Op dezelfde manier zien ook auto’s die regelmatig worden opgeladen aan een krachtige snellader (die meer hitte veroorzaakt) hun rijbereik sneller verminderen. De beste strategie om je batterij gezond te houden, is laden aan wisselstroom en ze tussen de 20 en de 80 procent houden. En dat is alles.

23 procent verloren

Ook het type gebruik en de rijstijl hebben een impact. Bij de 6.300 auto’s die Geotab heeft geanalyseerd zat ook een Tesla Model X van een Amerikaans verhuurbedrijf. Met 531.000 kilometer had die auto al flink wat gereden. Op vier jaar tijd verloor hij 23 procent van zijn rijbereik, dat zakte van 420 naar 320 kilometer. Maar dat is uiteraard een extreem geval. Een goed behandelde Model X kan volgens Geotab zijn verlies aan rijbereik beperken tot minder dan 1 procent per jaar. Ook andere modellen slagen er goed in om dit rijbereikverlies te beperken tot een vrij laag niveau. Geotab heeft trouwens een index op het internet gezet waar je per model kan kijken hoe snel de batterij degradeert.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten