Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Miljarden aan investeringen nodig voor laadpalen

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-02-2021

Tegen 2030 zou het aantal elektrische wagens binnen de EU met een factor 50 toenemen. Een wagenpark dat op de openbare weg zal moeten opladen, waarvoor er miljarden euro's aan investeringen nodig zullen zijn.

Er wordt geschat dat er 30 miljoen elektrische voertuigen zullen rondrijden binnen de Europese Unie in 2030, tegenover 615.000 in 2019. Dat betekent dat er massale investeringen nodig zullen zijn voor oplaadpunten (zonder rekening te houden met eventuele aanpassingen aan het stroomnet). Het persagentschap Reuters heeft de resultaten van een studie van Eurelectric gedeeld, die inschat dat er 3 miljoen laadpunten nodig zullen zijn binnen de EU (tegenover 250.000 stuks nu) om het gebruik van elektrische voertuigen te vergemakkelijken. De kost voor deze infrastructuurwerken ligt op 80 miljard euro. Het rapport onderscheidt openbare laadpalen van die van private exploitanten. De geschatte verdeling ligt op een kwart voor de overheden (20 miljard euro) en driekwart voor de privésector (60 miljard euro).

Vergeet de bedrijfswagens niet

De huidige snelheid van de uitrol van de laadstations zou niet voldoende zijn om aan de vraag te voldoen tegen 2030 als er geen verandering in komt. De studie wijst ook op de nabije komst van grote vloten van elektrische bedrijfsvoertuigen. Daarvan zouden er 10,5 miljoen kunnen zijn in 2030, zowel voor bedrijven als voor publieke autoriteiten. De e-commerce, die een grote sprong heeft gemaakt sinds de sanitaire crisis, zou de komende jaren ook kunnen bijdragen aan de toename van elektrische bestelwagens in het verkeer, vooral binnen de stad. Lichte bedrijfswagens die ook (snelle) laadpunten zullen nodig hebben op het depot en bij belangrijke punten op de route.

Toegankelijkheid, prijs, betaling

Naast bovengenoemd onderzoek is het ook nodig om vraagtekens te zetten bij het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van deze laadpalen. Momenteel is er het Tesla-netwerk met laadpalen die voorzien zijn voor de auto's van het merk en... al de rest, beheerd door verschillende operatoren. In deze categorie zijn de prijzen en laadsnelheden variabel, van gratis tot enkele euro's per laadsessie. Bovendien varieert het stroomtarief afhankelijk van de abonnementen, de betaalmethodes of het merk van de auto.

Er bestaan wel badges of apps die verschillende operatoren groeperen, maar ook die zijn geen garantie voor toegang tot alle laadpalen langs de openbare weg. Een heterogeniteit in de betaalmethoden maakt de taak nog wat ingewikkelder. Vandaar de noodzaak voor de politieke wereld om de mogelijkheid om te betalen met een bankkaart te verplichten, zoals dat ook al het geval is aan een tankstation.

10 miljoen: genoeg?

De kwestie van de laadpalen of -punten is van essentieel belang voor de 'veelrijders' en zij die hun elektrische wagen op straat moeten parkeren, zonder de mogelijkheid om thuis te laden. En hoewel er 30 miljoen elektrische wagens zullen zijn in 2030, zal het nodig zijn om te accepteren dat met 3 miljoen (openbare) laadpalen een groot deel van deze wagens thuis, op het werk of op een parking van een gebouwencomplex moeten opladen. Anders wordt het moeilijk om alle geparkeerde auto's van stroom te voorzien, vooral 's nachts. Tenzij je de bestuurders, ook bewoners, verplicht om de plaats vrij te maken zodra de accu vol zit. Om niemand zonder stroom te zetten... Tenzij de technologie zich dusdanig ontwikkelt dat we over 10 jaar supersnelle laadstations hebben waarmee we in minder dan 5 minuten kunnen voltanken met elektriciteit...

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten