Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Mobileye: robotaxi's vanaf 2022 in Duitsland en Israël

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-09-2021

Mobileye, een dochteronderneming van informaticareus Intel, gaat een autodeeldienst lanceren in 2022 met robotaxi's. De eerste twee landen voor de dienst zijn Duitsland en Israël, maar er zijn grotere ambities.

Op de IAA-beurs in München heeft Mobileye - een dochteronderneming van Intel - plannen aangekondigd om vanaf 2022 in Duitsland in München en in Israël in Tel Aviv een dienst voor zelfrijdende taxi's te lanceren. De dienst zal gebruik maken van een 6-zits elektrische wagen en zal worden geëxploiteerd in samenwerking met autoverhuurbedrijf Sixt.

Autonome Nio

Mobileye heeft voor zijn robottaxidienst een overeenkomst gesloten met de Chinese fabrikant Nio, die gespecialiseerd is in elektrische voertuigen en een autonome 6-zits crossover zal leveren. Bij de start van de dienst blijft de mens achter het stuur verantwsoordelijk voor de bediening van de wagen wanneer het SuperVision-systeem wordt geactiveerd. Dit systeem is gebaseerd op twee EyeQ5-systemen op een chip van Mobileye en maakt gebruik van 11 camera's. Daarmee zou handenvrij rijden en automatisch parkeren mogelijk moeten zijn.

Tegen 2025 is Mobileye van plan om de Zeekr premium SUV's van de Geely Group te exploiteren en is het een samenwerking aangegaan met de Duitse OEM Schaeffler om een skateboard te ontwikkelen dat als basis zal dienen voor toekomstige robotaxi's en shuttles, en mogelijk andere voertuigen die gebruik maken van Mobileye's Level 4 geautomatiseerd systeem, met de naam Mobileye Drive.

Wettelijk kader

De robotaxi's zullen eigendom zijn van Mobileye, maar worden geëxploiteerd door Sixt - die de voertuigen zal onderhouden - en MoovitAV, een vernieuwde versie van het mobiliteitsmerk dat Mobileye in 2020 heeft overgenomen. De dienst zal medio 2022 van start gaan in München en streven naar enkele tientallen voertuigen in 2023.

"Het plan is om te beginnen met ongeveer 50 'driverless' wagens, en daarna zullen we uitbreiden afhankelijk van de regelgeving op dat moment buiten Duitsland." (Amnon Shashua, CEO van Mobileye)

De keuze voor Duitsland en Israël is dan ook vooral ingegeven door het feit dat het wettelijk kader daar gunstiger is voor autonoom rijden. De Europese expansie zal dus afhangen van de ontwikkeling van de verkeerswetgeving in de verschillende EU-landen.

Dubbele veiligheid

Om veilig autonoom te kunnen rijden, beperkt Mobileye zich niet tot een netwerk van camera's aan boord, omdat het van mening is dat dit niet veilig genoeg is. Mobileye werkt daarom aan een tweede bewakingslaag, de "redundantielaag", die autonoom rijden echt veiliger moet maken dan met een 'passieve' bestuurder die achter het stuur toekijkt.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten