Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Aantal snelheidsovertredingen stijgt met 23%

Geschreven door Klaas Janssens op 26-04-2022

Op 5 jaar tijd is het aantal snelheidsovertredingen in België met 23% gestegen, naar zowat 13.000 PV's per dag...

De toename van het aantal flitscamera's en trajectcontroles mist zijn effect niet: in 2021 werden er gemiddeld 12.810 PV's uitgeschreven voor overdreven snelheid. De beperkende maatregelen die de overheid instelde om de coronapandemie te bezweren, zal ook wel een rol gespeeld hebben. Want het gebrek aan files nodigt vele automobilisten uit net sneller in de plaats van trager te gaan rijden. Het groeiende aantal snelheidsovertredingen beperkt overigens zich niet tot een kleine overschrijding van de limiet (tussen de 1 en de 10 km/u boven de maximumsnelheid), het aantal uitgeschreven processen-verbaal stijgt ook voor de categorie van 10 tot 20 km/u en zelfs die van meer dan 40 km/u.

LEES OOK Trajectcontroles draaien voortaan 24/7

In 5 jaar tijd steeg het aantal PV's voor overdreven snelheid met liefst 23%. Dat kan je toeschrijven aan de verlaagde maximumsnelheiden en de verhoogde pakkans, zeker nu de overheid beslist heeft om de toleranties van de trajectcontroles te verkleinen en ze ook in het weekend en 's nachts geactiveerd te laten. Maar het geeft ook aan dat vele automobilisten het moeilijk hebben om zich te conformeren aan de snelheidslimieten, veelal vanuit het feit dat ze soms als nodeloos laag gepercipieerd worden. Dat verklaart ook waarom het voorstel van de Vlaamse regeringspartij Groen om de maximumsnelheid op alle Belgische snelwegen terug te brengen van 120 naar 100 km/u zo weinig draagvlak krijgt vanuit de bevolking. 

LEES OOK Duits onderzoek: snelheidscontroles halen niets uit

Nu blijft overdreven snelheid een van de belangrijkste factoren bij verkeersongevallen. Daarom zet de overheid ook zo sterk in op trajectcontroles, die een grotere impact hebben op het rijgedrag van automobilisten dan klassieke flitspalen. Maar het is duidelijk niet de Heilige Graal... Misschien moet er minder ingezet worden op de reductie van de snelheid en meer op de verbetering van de infrastructuur. Niet door verkeersremmers te plaatsen, maar door de doorstroming te verbeteren en de verkeersituaties duidelijker te maken voor zowel de automobilisten, de fietsers als de voetgangers. Als regels als rechtvaardig worden beschouwd, is de kans ook een stuk groter dat ze nageleefd worden.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten