Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Tesla 7.1: automatische knecht

Geschreven door Jean-François Christiaens op 11-01-2016

Sinds vorige herfst kan de Tesla Model S semiautonoom rijden dankzij versie 7.0 van de software van het model. Na enkele notoire bugs kondigt Elon Musk de komst van update 7.1, die een parkeerfunctie op afstand zal omvatten.

Na update 7.0, die door Tesla werd aangeboden om de Model S semiautonoom aan het verkeer te kunnen laten deelnemen, is er nu versie 7.1 van de software, een update die een en ander moet rechtzetten. Verschillende bestuurders, die geschrokken waren door vreemde reacties van hun bolide, lieten immers niet na hun filmpjes op het internet te delen. Maar deze update biedt daarnaast eveneens nieuwe diensten aan. Zoals de mogelijkheid om je Model S in een smalle parkeerplaats te parkeren, zonder dat er iemand in de auto zit.

Beperkte actiezone

De functie Auto Steer zal van nu af aan volgens de nota van Tesla enkel nog toegestaan zijn op privéwegen. De update bestaat echter niet alleen uit beperkingen, maar zorgt eveneens voor meer rijcomfort. Tesla belooft, in alle gevallen, een fijnere besturing van de stuurinrichting in semiautonome modus bij rijsituaties op autosnelwegen.

Haaks op de rijrichting en op afstand parkeren

De grootste nieuwigheid die versie 7.1 meebrengt , heet Summon, zoals het Californische bedrijf zijn besturingssysteem op afstand heeft genoemd. Zo zal de Tesla Model S zich net als de nieuwe BMW 7-Reeks zelf kunnen parkeren of alleen uit een smalle parkeerplaats kunnen rijden, zonder bestuurder aan boord. In praktijk moet je de wagen op de juiste lijn plaatsen, op maximum 39 voet volgens Tesla (dus minder dan twaalf meter), en vervolgens uit het voertuig stappen. De ‘bestuurder’ zou dan zijn Tesla voor- of achteruit kunnen laten rijden door een knop op zijn sleutel in te drukken. Minder spectaculair, maar misschien praktischer: dankzij de update kan de grote berline ook dwars ten opzichte van de rijrichting parkeren, wat tot dusver niet mogelijk was met zijn automatische parkeerfunctie.

Kleine verbeteringen

De update omvat verschillende andere, kleine verbeteringen die het leven van de gebruiker comfortabeler moeten maken. Tesla voegt bijvoorbeeld een icoon waarmee je kan zien of een ‘supercharger’ in onderhoud is om te vermijden dat je er onnodig naartoe rijdt. De rittenplanner zou eveneens een aanbevolen maximale snelheid kunnen weergeven om er zeker van te zijn dat je het volgende geprogrammeerde laadpunt op je reisweg kan bereiken tijdens lange uitstappen. 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten