Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / TomTom zet het licht op groen

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-10-2021

TomTom biedt een oplossing waarmee voertuigen kunnen communiceren met verkeerslichten om dynamisch en intelligent groen te krijgen.

Maar al te vaak werken verkeerslichten niet echt mee en blijven ze te lang op rood staan wanneer er van de andere richting geen auto’s komen, met onnodig lange wachttijden als gevolg. Onder de noemer Junction Analytics stelt TomTom voor dit te verhelpen door verkeerslichten te laten communiceren met voertuigen om de overgang naar rood of groen te optimaliseren.

Groene golf

Over het algemeen werken verkeerslichten volgens twee principes: vast (met een bepaalde en onveranderlijke groen- en roodfase ongeacht het verkeer) of adaptief (met behulp van in de rijbaan ingebouwde sensoren die het verkeer meten om de lichtcyclus op een meer ‘logische’ manier aan te passen). Een derde bestaand alternatief, de ‘groene golf’, bestaat erin de opeenvolgende verkeerslichten in volgorde op groen te zetten, zodat je, met inachtneming van de toegestane snelheid, in één keer van het ene naar het andere kruispunt kan gaan, wat de doorstroming ten goede komt en de stress vermindert.

De Nederlandse navigatiespecialist TomTom stelt zijn Junction Analytics voor. Dat systeem verzamelt gegevens van voertuigen wanneer die een kruispunt passeren en maakt deze ‘transparant’. Uiteraard werkt dit alleen met intelligente auto's die over-the-air gegevens verstrekken via hun interne systeem of een smartphone. De verzamelde gegevens kunnen live door de verkeersregelaars worden gebruikt om de verkeersdichtheid en de wachttijd zo goed mogelijk te bepalen, en de volgorde van rode en groene lichten zo aan te passen dat de tijd die een stop in beslag neemt, zo kort mogelijk is en er geen onnodige files ontstaan.

Haalbaar in de praktijk?

Er zijn echter verschillende obstakels voor deze ideale oplossing. In de eerste plaats is er de veelheid van particuliere of openbare exploitanten van verkeerslichten. Dan is er nog het probleem van het verzamelen van gegevens zonder schending van de privacy. En natuurlijk ook de ongelijkheid in het wagenpark, met nog steeds een groot aantal niet-geconnecteerde auto's. De opkomst van autonome of sterk ondersteunde mobiliteit, met name in stedelijke of randstedelijke gebieden, zou de invoering van dit soort technologie echter moeten versnellen.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten