Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Waymo wil geen auto’s die door mensen én machines kunnen worden bestuurd

Geschreven door Jean-François Christiaens op 08-11-2017

Waymo, het dochterbedrijf van Google gespecialiseerd in autonoom rijden, wil geen mens-machine-interactie meer. Autonomie van niveau 3 is te gevaarlijk en minimaal niveau 4 is het doel.

Heel wat constructeurs en toeleveranciers werken vandaag aan autonome rijsystemen van niveau 3, maar een paar bedrijven beginnen zich daar ernstige vragen bij te stellen. Zo wil BMW deze stap overslaan. Waymo, het dochterbedrijf voor autonoom rijden van Alphabet (ook het moederhuis van Google), bevestigt het officieel: het heeft alle onderzoek naar zelfstandig rijden op niveau 3 geschrapt. Het bedrijf meent dat het te gevaarlijk is om ervan uit te gaan dat een ‘menselijke’ bestuurder op tijd de controle kan overnemen bij noodgevallen. Tijdens de vele proefritten is gebleken dat de persoon aan het stuur niet langer capabel zou zijn om snel en efficiënt in te grijpen eens hij of zij al een tijd niets meer heeft moeten doen. Een werknemer van Waymo zou tijdens een test zijn ingedommeld aan het stuur en zou bij een noodsituatie hebben gefaald om op tijd te reageren…

Het probleem aanpakken of vermijden?

Ook heel wat andere constructeurs en toeleveranciers hebben al vergelijkbare problemen met de concentratie van inzittenden vastgesteld. Het is natuurlijk moeilijk om in te grijpen als je aan het lezen bent, je aan het schminken bent, op je smartphone tokkelt of als je ingedommeld bent en dergelijke meer… De vraag is nu of de juiste oplossing hem zit in het oplossen van dit probleem van de overdracht van de controle van de machine aan de mens, zodat niveau 3 van het autonoom rijden kan behouden blijven en het ontwikkelingsproces kan worden versneld. Of moet de industrie direct voor niveaus 4 en 5 gaan, zoals Waymo-CEO John Krafcik het ziet? Het antwoord zullen we waarschijnlijk over 4 of 5 jaar kennen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten